Slanger og piercinger af Hitomi Kanehara

Oprettet: 23.10.2006 - 18:06

Bog: "Slanger og piercinger" af Hitomi Kanehara

Lui er en ung kvinde, der tiltrækkes af smerte, druk, vold og sex. Shiba er hendes sadistiske elsker, der tatoverer hende og giver hende voldsomme piercinger.

Hitomi Kanehara
2006
Hr. Ferdinand

En ung japansk kvindes bekendtskab med en for hende identitetsskabende subkultur centreret om kropsmodifikationer – på en gang fascinerende og frastødende læsning!

Jeg har altid troet, at det gør vanvittigt ondt at få lavet en piercing i tungen eller andet steds, og jeg har aldrig rigtig forstået, hvad det er, der fascinerer så mange ved den slags kropsudsmykninger.

Efter at have læst "Slanger og piercinger" er jeg helt overbevist om at det gør ondt, men jeg har også fået en smule indblik i den fascination, der ligger bag. Det indblik er vel også det mest positive, jeg tager med mig fra bogen.

Ikke fordi den er dårlig – tværtimod, jeg læste den i en ruf, men den er barsk og trøstesløs (jeg var i hvert fald under læsningen glad for, at jeg ikke er mor til en teenagedatter).

Lui er ung, smuk, festglad og uengageret. I Tokyos natteliv møder hun Ama med den kløvede tunge (helt bogstaveligt). Lui fascineres af ham (eller hans tunge), og han bliver hendes indgang til en subkultur centreret om kropsmodifikationer.

Luis liv får lige pludselig et fikspunkt, nemlig selv at få en kløvet tunge. Igennem hvad der starter som et fælles projekt for hende og Ama, introduceres hun også til tatovøren Shiba-san, som hun indleder et sadomasochistisk forhold til.

Ud over det seksuelle bliver Shiba-san også hendes lærermester ud i kropsmodifikationens kunst – og gradvist synes han at overtage mere og mere af hendes sjæl og krop.

Bogen er skrevet i et utroligt nøgternt sprog, der understøtter det følelsesløse fortæller-jeg i form af Lui. Det er barskt at læse om Lui, for hvem det at føle og det at føle smerte synes et fedt. Men selvom det ikke kan betegnes som en "happy ending", så kommer hun ud på den anden side af sin deroute - måske…

Om bogen skal læses med en løftet moralsk pegefinger om "ungdommen nu til dags" i baghovedet eller som et generationsportræt for nutidens ungdom er jeg lidt i syv sind omkring. Lidt ligesom jeg var efter at have læst Melissa Panarellos "100 tag med hårbørsten før sengetid" – uden sammenligning ellers.

Vurdér selv! Uanset hvad, er jeg sikker på, du nok skal have en holdning til den 19-årige Hitomi Kaneharas "Slanger og piercinger", når du er færdig!

Hr. Ferdinand, 2006.127 sider. Kr. 199,-