Skyld: kriminalfortællinger af Ferdinand von Schirach

Oprettet: 05.12.2011 - 15:18

Bog: "Skyld" af Ferdinand von Schirach

Krimi - I en række noveller skildres forskellige sider af kriminalitet og retssystem og ikke mindst forsvarsadvokaters moralske dilemmaer

Ferdinand von Schirach
Anneli Høier

Lavmælte, men alligevel uhyggeligt indtrængende og spændende tyske kriminalnoveller med afsæt i det virkelige liv.

Mord, voldtægt, narko, pædofili, incest og vold findes i rigeligt mål i kriminallitteraturen, også i denne samling af kriminalfortællinger af Ferdinand von Schirach. Der er dog dén forskel at de temaer, han behandler, ikke er det rene opspind, de er alle inspireret af sager han har haft som forsvarsadvokat:

Fx den indledende novelle, Byfest, om en massevoldtægt, hvorefter et byorkester aldrig spiller mere; Anatomi om hvordan en uheldig bilist gør sig skyldig i uagtsomt manddrab og derved redder et liv; og Udligning hvor der er stor forståelse og sympati for kvinden, der efter 10 år i et voldshelvede af et ægteskab slår sin mand ihjel - han har netop meddelt at datteren nu er gammel nok.

Lidt anderledes og absurd morsom er Nøglen om Atris, der ifølge sin egen far ”er så dum at han ikke er i stand til at gå lige”. Ham og makkeren har gang i en stor narkohandel, og mens makkeren drager af til Amsterdam for at afslutte handlen, får Atris tre simple opgaver: at passe på makkerens Grand Danois og Maserati, samt på nøglen til boksen med pengene. Let nok – indtil køteren æder boksnøglen!

Hvor tidens krimitrend er at jo flere lig, jo mere blod og udpenslet vold, jo bedre, er von Schirachs prosa enkel og faktuel. Det gør ikke novellerne mindre uhyggelige, tværtimod. Hverdagens dramaer er barsk læsning, som ikke lader en uberørt.

Alle novellerne cirkler omkring skyldsspørgsmålet, som bogens titel lader ane. Er det de virkeligt skyldige, der bliver dømt? Og hvordan vurderes skyld? Det er jo ikke ligefrem en eksakt videnskab. Er den 15-årige pige skyldig, der ni måneder efter en voldtægt opdager at mavepinen er en fødsel og i chok lader barnet drukne i toilettet? Eller er nabokonen der afviste at hjælpe hende, for ”det kom jo ikke hende ved”?

Ferdinand von Schirach har tidligere udgivet novellesamlingen ’Forbrydelser’.