Skyggemanden af Jorun Thørring

Oprettet: 22.10.2007 - 12:06

Bog: "Skyggemanden" af Jorun Thørring

Krimi. To mord i en baggård i Paris kan ikke løses umiddelbart. Derfor sættes retsmedicineren Oda Os på sagen.

Jorun Thørring
Sara Koch
Aschehoug

Uhygge, paranoia og mord udført med en kirurgs præcision er drivkraften i denne nye krimi, der foregår i Paris’ små gader.

Norskfødte Oda Os er midt i trediverne, uddannet retsmediciner, bosat i Paris og enke efter en franskmand. Efter hendes mands død har hun brug for at ændre sit liv, og hun bliver tilknyttet politiet som gerningsstedsefterforsker.

Sommeren 1998: hedebølge i Paris, ingen har lyst til at arbejde. Et brutalt mord finder sted, og efterforskningsholdet må sætte alle kræfter ind for at fange en yderst hensynsløs og koldblodig morder, især da det viser sig, at mordet bare er det første i en hel række for at forhindre politiet i at fange ham.

Efterforskningen kompliceres af, at ingen i det område, hvor mordet er begået, har den mindste lyst til at hjælpe politiet. Langt mere problematisk og skræmmende bliver det, da det viser sig at morderen hele tiden er et skridt foran politiet. Især Oda kommer til at mærke morderens nærhed, da døden følger i hendes fodspor.

Det er en helt fantastisk spændende krimi. Den er fyldt med uhygge, og svaret på gåden har en langt dystrere forklaring, end man først tror. Den involverer Odas fortid på en måde, man aldrig havde forestillet sig. Det er en krimi, der er svær at lægge fra sig, og man bliver holdt fanget helt til sidste side.

Jorun Thørring er sidste nye skud på scenen med nordiske krimiforfattere, og hun lever på alle måder op til de bedste af de andre nordiske krimikonger og-dronninger. Der er kun et mindre minus, og det har intet at gøre med handlingen, men med grammatikken.

Der er nogle få skønhedspletter, hvor det bliver synligt at det måske er gået lige stærkt nok med at få bogen sendt ud til alle os krimihungrende læsere. Selv med dette lille minus er det en blændende krimi, og mit håb er, at det passer at dette kun er første del i en ny krimiserie med Oda Os som omdrejningspunkt.

Oversat af Sara Koch. - [Kbh.] : Aschehoug, 2007.  364 sider