Skyggedød af Anne Holt

Oprettet: 31.10.2013 - 15:14

Bog: "Skyggedød" af Anne Holt

8-årige Sander er død efter et fald på en trappe, men er der virkelig tale om en ulykke? Inger Johanne Vik bliver mod sin vilje inddraget i sagen

Anne Holt
Ilse M. Haugaard

Anne Holt afslutter serien med Inger Johanne Vik og bekræfter sin position som en af de helt store nordiske krimiforfattere.

En net, rød legetøjsbrandbil på forsiden varsler noget skæbnesvangert. Hvordan kan man få en skyggedød, når døden rammer en 8-årig livlig dreng? Det er den skjulte vold, der udføres i skyggen af et tilsyneladende velfungerende forældrepar, som forfatteren bringer varsomt frem.

Sander er en kraftig og livlig dreng på 8 år og ifølge hans forældre forsynet med en diagnose, der hedder ADHD. Sander møder op i børnehave og skole med blå mærker og brækkede led, men altid har forældrene en forklaring. Da han så falder ned fra en meget høj stige og slår sig ihjel, bekræfter det kun forlydender om, at han ikke er til at styre.

En uerfaren, ung politimand, Henrik Holme, undersøger dødsfaldet og finder det mistænkeligt. Samtidig med drengens død oplever Norge Anders Breiviks terrorhandling. Alle ressourcer sættes ind på at opklare denne landstragedie, så Henrik Holme får tid til at grave i omstændighederne omkring drengens død. Hans forhørsmetoder er amatøragtige, og han er meget usikker på sig selv, men det viser sig, at han har en sag.

Kriminalpsykologen Inger Johanne Vik agerer også i denne krimi som en person, der kender den ramte familie, og hendes vurdering af dødsfaldet som et hændeligt uheld står længe til troende. Familielivet med en fraværende mand, Yngvar Stubø, der er dybt indblandet i Breivik-sagen og de ligeså fraværende børn giver Inger Johanne Vik tid til refleksion.  Der er fine beskrivelser af vandreture, familiehunden og moderen samt en bevidsthed om, at hun venter endnu et barn.

Der ligger en åben kritik af samfundets tolerancetærskel overfor vold mod børn. Er familien velfungerende, som Sanders tilsyneladende var, kan man ikke forestille sig, at han skulle være blevet mishandlet. Offentlige myndigheder overser i al for høj grad, at Sanders adfærd ikke er normal. Ligeså burde mormoderens accept af og undren over Sanders tryghedsbehov have fået alarmklokkerne til at lyde.

Anne Holt har igen udgivet en virkelighedsnær krimi, velskrevet og spændende lige indtil begravelsen. Slutningen er meget overraskende.