Skyer under fødderne giver en svævende gang

Oprettet: 09.01.2013 - 15:12

Bog: "Med skyer under fødderne" af Marianne Larsen

Digte med et drømmeagtigt univers, hvor sproget og rumlige dimensioner gives nye perspektiver

Marianne Larsen
Borgen

En af Litteratursiens brugere dykker ned i Marianne Larsens 'Med skyer under fødderne' og tvinges til eftertanke.

Endnu en gang er det en fornøjelse at dykke ned i Marianne Larsens specielle univers - eller rettere sagt lade sig svæve vidt omkring i det, for hér er der tale om skyer og sprogmagi.

Er der tale om digte eller korte prosastykker? Nogle steder bliver man i tvivl, fordi teksten  ligner et udsagn om normalt uerkendte områder af livet. Det gælder f.eks. den allerførste tekst på tre linier: "Et kamera optog uafbrudt rulletrapper og deres mennesker. - Vi er nogen, der er blevet til! Se hver og en af os er kommet ud af vores mors mave! sagde menneskene og rullede videre."

Ja-jo, det er da rigtigt nok, for vi er alle blevet født af en kvinde, selv om det sjældent er det, vi tænker mest på. Rulletrappe-metaforen gør denne hverdags-sandhed til noget metafysisk og eksitensielt, der foregår i os alle og på mange forskellige planer. Kort sagt, det virker som et udsagn om en speciel indsigt.

Det samme gælder mange andre af teksterne, især dem, hvor forbrugerismen kritiseres på en enkel og somme tider lidt vel naiv måde. Et motiv man kan se langt tilbage i Larsens forfatterskab, hvor grænserne mellem godt og ondt trækkes skarpt op.

Kløgtige forskydninger i sprog og ord udleverer skjulte systemer, der holder os fanget i  faste mønstre. Hver tekst er som en linse, hvor disse systemer afdækkes.

Desuden - og det er bestemt ikke det mindst vigtige - er teksterne i sig selv en fornøjelse at læse. Man tvinges til eftertanke, og selv hvor man kan være uenig i konklusioner, beriges man.