Skinnet bedrager af Gianrico Carofiglio

Oprettet: 18.04.2011 - 11:20

Bog: "Skinnet bedrager" af Gianrico Carofiglio

Krimi fra Bari i Syditalien, hvor forsvarsadvokat Guido Guerrieri får til opgave at undersøge politiets efterforskning af en ung kvindes forsvinden og kommer på sporet af sagens rette sammenhæng, m

Gianrico Carofiglio
Annemette Fogh
Hr. Ferdinand

Følg den samvittighedsfulde forsvarsadvokat Guerrieri i opklaringen af ung kvindes forsvinden og i lange, natlige gåture i den italienske by, Bari.

Med 'Skinnet bedrager' er det tredje gang, vi danskere stifter bekendtskab med den italienske forsvarsadvokat Guido Guerrieri. Nye læsere kan dog sagtens starte her!

Guerrieri opsøges af en kollega, der vil have ham til at lede efter nye spor i en sag om en forsvunden ung kvinde. Altså langt fra en typisk advokatopgave, men han påtager sig modvilligt sagen om den smukke Manuela, der sidst blev set på en togstation i Bari.

Guerrieri kontakter de personer, der sidst så Manuela, hendes veninder og ekskæreste, i håb om at få et spor, som politiet ikke fik. Nogle er dog mere hjælpsomme end andre, men Manuelas veninde, Caterina, er meget interesseret i (at hjælpe) Guerrieri.

'Skinnet bedrager' er en dejlig ”langsom” krimi. Guerrieri er en tænker, frem for en handlekraftig person, og vi får fornøjelsen af at overhøre både hans reflekterende tanker over livet, såvel som hans samtaler med andre om litteratur, musik og film.

Opklaringsarbejdet går langsomt men sikkert fremad. Carofiglio arbejder som antimafia dommer, og hans indgående kendskab til retssystemet kommer os læsere til gode ved nogle realistiske og underholdende beskrivelser af det langtfra perfekte italienske retssystem.

Guerrieri er en lidt underlig snegl: Han er forsvarsadvokat med en samvittighed.  Han forsvarer langt fra alle, som han forklarer sin nyansatte, nyuddannede medarbejder: ”Faktisk fører vi ikke sager for pædofile, voldtægtsmænd eller mafiaen.” Det betyder dog ingenlunde, at Guerrieri ikke indimellem får en dårlig smag i munden over dem, han rent faktisk forsvarer.

I privatlivet er han en ensom herre, der ikke rigtig kan få styr på det der med damerne. Han bruger alt for meget tid på sit arbejde, da han ikke ser nogen grund til at gå hjem til en tom lejlighed, hvor den eneste, der venter på ham, er en boksesandsæk, som han fører følelsesladede ”samtaler” med.

Carofiglios bøger om forsvarsadvokat Guerrieri er utrolig stemningsfyldte og samtidig nogle meget litterære krimier. Carofiglios bøger anbefales varmt, og hvis man synes man har fået ”krimiforstoppelse” af de mange krimier der ligner hinanden, kan Carofiglio være kuren