Skeletternes by af Michael Connelly

Oprettet: 19.10.2004 - 08:36

Bog: "Skeletternes by" af Michael Connelly

Kriminalroman; Da en hund finder en knogle i Laurel Canyon uden for Hollywood, bliver det indledningen til en af de mest besættende sager Harry Bosch nogensinde har arbejdet med; Sagen udvikler sig

Michael Connelly
Søren K. Barsøe
2004
Århus : Klim

En hund kommer hjem med et ben. Hundens ejer genkender benet som en menneskeknogle, nærmere bestemt en barneknogle. Politiet tilkaldes, og Harry Bosch, politimand i Los Angeles, står her over for en af de vanskeligste sager i sin karriere.

Dette er den syvende bog i serien om Harry Bosch, uortodoks politimand i Los Angeles. Harry Bosch er den desillusionerede, melankolske politimand, der elsker jazz.

Han kaldes ud til en ny sag. En hund er kommet hjem med en barneknogle, og der findes flere knogler. Efter undersøgelser af knoglerne konstateres det, at det er en dreng, 10-12 år gammel, dræbt for 20-25 år siden; han havde været udsat for langvarige og omfattende fysiske skader.

Bosch synes, at han har fået den værst tænkelige sag, en barnesag. Barnesager gnaver i én indefra og efterlader ar i sjælen. Men politiarbejdet går i gang. Man får identificeret drengen; et sølle familieliv åbenbares. Faderen tilstår, men Bosch føler, at noget er forkert, og at tingene ikke passer sammen. Han graver endnu dybere på sin uortodokse manér og løser til sidst sagen.

Under efterforskningen indleder Harry Bosch et romantisk bekendtskab med Julia, en anden betjent, men det ender med en tragedie. Sideløbende har han problemer med sine overordnede, og til allersidst i bogen ender han med at aflevere sit politiskilt. Han har hele tiden ment, at han var fortabt uden sit arbejde - at kunne gøre en lille forskel i en verden af ondskab - men han indser nu, at han måske er fortabt på grund af sit arbejde.

Forlaget lover på bogens omslag, at serien med Bosch fortsætter; det bliver spændende at se hvordan. Det er en spændende krimiserie. "Skeletternes by" har et godt plot, gode psykologiske beskrivelser og en fin skildring af Los Angeles. God oversættelse. Jeg glæder mig til at læse en fortsættelse.

Oversat af Søren K. Barsøe. Klim, 2004. 326 sider. Kr 299,-