Skandalen af Zoë Heller

Oprettet: 08.08.2005 - 18:05

Bog: "Skandalen" af Zoë Heller

Ondskabsfuld indvendig og omsorgsfuld udadtil fortæller Barbara sin veninde Shebas historie: den 40-årige kvinde forelsker sig i sin 15-årige elev Steven, og det kan naturligvis kun ende i den stor

Zoë Heller
Ellen Boen
2005

En 41-årig, gift lærer, mor til to, forelsker sig i en 15-årig elev. Det lyder meget kulørt, men i virkeligheden er denne onde, men samtidig morsomme romans hovedtema langt mere raffineret.

Selve handlingen i "Skandalen" er såre banal: I begyndelsen af skoleåret 1996 ankommer den nye keramiklærerinde Sheba til en engelsk kommuneskole. Hun beskrives som køn på en lidt alfeagtig måde. Det viser sig hurtigt, at hun har problemer både i forhold til elever og til kolleger. Den eneste, der viser lidt interesse for hendes undervisning, er eleven Steven Connolly, og måske skal hendes senere betagelse af ham ses i lyset heraf.

I begyndelsen afviser hun hans tilnærmelser, men efterhånden afløses de kejtede møder i klasselokalet af hede erotiske stævnemøder i byens parker. Det skæbnesvangre, forbudte forhold ender med at ødelægge tilværelsen både privat og arbejdsmæssigt for Sheba.

Det, der hæver bogen over det kulørte niveau, er, at fortællingen er lagt i munden på en ældre kollega og veninde til Sheba, Barbara Covett. Hun fortæller dels om forløbet, som hun selv oplevede det, dels som hun senere har fået det fortalt af Sheba. Derved bliver selve kærlighedshistorien i virkeligheden mindre interessant, og fascinationen mellem de to mere usandsynlig. Gennem Barbaras øjne beskrives drengen Connolly som plump, grov og usympatisk, mens hendes beskrivelse af Sheba nærmest er forelsket.

Den historie, der for alvor fænger, er en modbydelig, intrigant dokumentation af, at 'kvinde er kvinde værst'. Under dække af at spille fortrolig veninde er den ældre, ensomme, bitre og jaloux Barbara direkte årsag til, at forholdet afsløres. Sheba mister alt, opdager Barbaras forræderi, men er samtidig blevet afhængig af Barbara, der med en vis tilfredshed konstaterer "Og nu ved hun, at hun ikke skal begive sig for langt væk uden mig".

Det er en raffineret psykologisk beskrivelse i en ligeledes raffineret ramme, en ond og ubehagelig, men samtidig morsom roman. Måske siger det lidt om bogens kvaliteter, at den blev indstillet til Bookerprisen i 2003, selv om den genremæssigt skiller sig ud fra de traditionelle prisvindere.

Oversat af Ellen Boen. Lindhardt og Ringhof, 2005. 229 sider. Kr 249,-