Skam af Karin Alvtegen

Oprettet: 27.03.2006 - 12:05

Bog: "Skam" af Karin Alvtegen

En psykologisk thriller om to vidt forskellige kvinders møde - en udadvendt akademiker og en indadvendt social taber, der begge har lig i lasten og svært ved at overskue fremtiden, mødes tilfældigt

Karin Alvtegen
Nina Bolt
2005
Tiderne Skifter

En stærk fortælling om skam- og skyldfølelse fortalt gennem to vidt forskellige kvinders historie.

Monika er 38 år, single og succesrig læge. På et kursus bliver hun bedt om at tænke på en begivenhed, som hun forbinder med ordene: frygt, sorg, jalousi, kærlighed og skam. Det sætter en lavine af skyldfølelse i gang.

Maj-Britt er 20 år ældre. Hun er erklæret invalid på grund af overvægt og lever sit liv indespærret i en lejlighed. Et brev fra en tidligere veninde, som sidder i fængsel, får hende til at genopleve sin rystende barndom og ungdom.

Bogen krydsklipper mellem de to kvinders historie helt til slutningen af bogen, hvor deres historier flettes sammen på dramatisk vis.

Begge kvinder har oplevet tunge svigt i barndommen. De har oplevet den dybeste skam af alle: at være et uelsket barn, og ingen af dem bliver som voksne i stand til at give eller modtage kærlighed.

Det er en roman, hvor man som læser bliver dybt involveret i de to personers historie. Man føler og lider med de to kvinder og glæder sig, når det endelig går godt. Rent handlingsmæssigt er bogen skruet elegant sammen, og sproget er levende og letflydende.

Karin Alvtegen har et fint blik for de inderste følelser i menneskesindet. Uden sentimentalitet skildrer hun to forskellige kvindeskæbner, så man tror på dem og deres historie.

I Sverige har man haft travlt med at sætte Karin Alvtegen i bås som "krimidronning" i stil med Lisa Marklund. Selv om romanen er lige så spændende som en krimi, er det nærmere en socialpsykologisk roman, hun har skrevet.

Oversat af Nina Bolt. Tiderne Skifter, 2005. 286 sider. Kr 285,-