Skaberens kort af Emilio Calderón

Oprettet: 10.12.2007 - 13:06

Bog: "Skaberens kort" af Emilio Calderón

I 1937 har en gruppe spaniere søgt tilflugt fra borgerkrigen i Spanien på det spanske akademi i Rom -  For at få til dagen og vejen beslutter de at sælge ud af akademiets store bogsamling, men de v

Emilio Calderón

Spionthriller fra Rom i tiden omkring den spanske borgerkrig og Anden Verdenskrig

I 1952 ser arkitekten José Maria Hurtado tilbage på de begivenheder og hændelser, han blev en del af, og som tog sin begyndelse i 1937, mens den spanske borgerkrig var på sit højeste. José Maria boede på det tidspunkt på Det spanske Akademi i Rom, hvor han studerede fascistisk arkitektur. På Akademiet boede også flygtninge fra Spanien, og da Akademiets økonomiske problemer med at skaffe midler til den daglige forplejning blev for store, besluttede José Maria sammen med bibliotekaren Montse at sælge nogle bøger fra Akademiets bibliotek. En af bøgerne viste sig at være særdeles værdifuld og indeholdt bl.a. henvisninger til det såkaldte 'skaberens kort', som angiveligt skulle være lavet af Gud selv og angive magtcentre på jorden. Bogen blev købt af den mystiske fyrst Junio Valerio, men nazisterne, Pavestaten og andre viste også interesse, og så kunne spillet begynde. Umiddelbart efter blev José Maria "ansat" af den mystiske Smith-organisation til at holde øje med fyrsten. Dette farlige job som spion bevarede han også igennem hele krigen indtil den særdeles overraskende slutning på historien i 1952.

Der er her tale om en godt konstrueret spændingsroman med et godt og sammenhængende plot, og er man til veldokumenterede, litterære thrillere, så får man noget for pengene.

Begivenhederne omkring den spanske borgerkrig, Rom under Anden verdenskrig, nazisternes jagt og filosofien bag denne jagt på mystiske og esoteriske bøger og genstande og beskrivelsen af selve Rom virker meget overbevisende.
Når jeg alligevel tillader mig at vende tommefingeren nedad, så skyldes det ganske enkelt, at bogen mangler nerve og spænding: Den virker i det hele taget alt for opremsende og tør og bliver derved temmelig kedelig. Personerne lærer man egentlig heller ikke rigtig at kende, og især José Maria virker underligt farveløs.

Min negative holdning til historien har dog ikke forhindret bogen i at blive en international bestseller, så prøv selv alligevel.

Oversat af Annette Rosenlund. Lindhardt og Ringhof, 2007. 314 sider .