Sindets tremmer af Einar Már Gudmundsson

Oprettet: 31.01.2017 - 22:24

Bog: "Sindets tremmer" af Einar Már Guðmundsson

Selvbiografisk roman om forfatterens alkoholisme og behandlingen herfor, hvor han møder Einar Thor Jonsson, der tillige er narkoman

Valby : Vindrose

Den islandske stjerneforfatter Einar Már Gudmundsson (født 1954) modtog i 1995 Nordisk Råds Litteraturpris for romanen ”Universets engle”, men han har et langt forfatterskab bag sig, hvor han har udgivet både digte og romaner, der bl.a. handler om jævne menneskers liv på Island. Flere af hans bøger er for øvrigt også anmeldt på dette fremragende bogsite, og jeg vil især andre læsere at anskaffe "Universets engle" hvis man vil læse andre af forfatterens bøger.

Romanen ”Sindets tremmer” er på sin vis også en roman om jævne menneskers liv på Island, men det er også en roman om misbrugets nedbrydende kraft.

En dag modtager forfatteren Einar Már Gudmundsson et brev fra en mand ved navn Einar Thor Jonsson, en yngre mand i midten af 30´erne, der er indsat i statsfængslet Litla-Hraun. Han skriver til forfatteren for, at fortælle hvor stor betydning Einar Már Gudmundssons bøger har haft for ham – men også for at fortælle om sit eget liv.

Det viser sig, at de to mænd har en del tilfælles idet både Einar Már Gudmundsson og Einar Thor er tidligere misbrugere, der har haft tendens til at indhylle sig selv i det selvbedrag, som mange misbrugere anvender som undskyldning for at fortsætte med at drikke. Einar Már er tørlagt alkoholiker og Einar Thor er tidligere narkoman, der nærer et stærkt ønske om, at bryde den onde cirkel med kriminalitet.

”Sindets tremmer” er en roman, der dels består af de breve som Einar Thor har sendt til forfatteren Einar Már Gudmundsson, men bogen består også af korrespondance mellem Einar Thor Jonsson og kæresten Eva, der venter på ham ude i friheden. Evas familie er ikke fjantede med, at datteren har indledt et forhold til en kriminel eks-misbruger, så brevene beskriver både kærligheden mellem de to, men også den modstand parret møder fra omgivelserne.

”Sindets tremmer” er en roman, der både handler om kærlighed, misbrug og jævne menneskers hverdag i nutidens Island. Romanen er også delvist selvbiografisk idet den også handler om forfatterens eget misbrug, hvilket havde den effekt, at bogen fremstår meget overbevisende.

Jeg vil beskrive romanen som en bog, hvor læseren oplever alle afhængighedens faser på sidelinjen, og det er så overbevisende beskrevet så blodet næsten fryser til is i årerne når man læser om de svigt af omgivelserne, der næsten altid følger af et misbrug.

Ulempen ved romanen er, at der ikke er nogen overraskelser. ”Sindets tremmer” er en roman skrevet over de samme temaer, der går igen i mange af forfatterens øvrige bøger, og derfor bliver læseren nok ikke særlig udfordret eller overrasket når man tygger sig igennem bogen.

Fordelene er til gengæld, at der behandles væsentlige temaer i bogen, at bogens personer fremstår klart og overbevisende og at Einar Már Gudmundsson som altid rammer hovedet på sømmet i sine beskrivelser af almindelige menneskers liv og inderste tanker.

”Sindets tremmer” er en læseværdig bog, der desværre var en anelse for lang og som ikke overraskede denne anmelder. Når jeg alligevel lander på en vurdering over middel er det fordi forfatteren er så god til at ramme hovedet på sømmet og at bogens temaer er så almengyldige og overbevisende fremstillet.