Sin City - sex, sprut og skydere af Frank Miller

Oprettet: 26.06.2006 - 12:06

Bog: "Sin City - sex, sprut & skydere" af Frank Miller

Tegneserie - graphic novel. I små korte fortællinger afdækkes ondskaben, de sexuelle udskejelser og den rå vold, som forekommer i Sin City

Frank Miller
Steffen P. Maarup
2006
G. Floy Studio

Et forfriskende skud af mørk håbløshed til de lyse sommermåneder. Frank Millers uhyrlige tegneserienoveller er nu samlet i én udgivelse.

Frank Millers "Sin city saga" har længe hørt til blandt 'cremen' af tegneseriemarkedet. De fire første 'lange' tegneserier fra Sin city universet har en trofast fanskare blandt folk med hang til lige dele heltemod og håbløshed. At der så også er storbarmede damer gør jo heller ikke noget.

"Sex, sprut og skydere" er en samling af Sin city historier, som indtil videre kun har været udgivet hver for sig eller i små samlinger. Denne udgivelse er på samme høje niveau som de andre Sin city udgivelser, måske endnu højere hvad angår det grafiske.

I "Sex, sprut og skydere" ser vi virkelig nogle af de bedste tegninger fra Millers side, og som lidt ekstra guf, er til sidst alle originalomslagene til historierne og andre tegneres bud på billedesiden til sin city universet.

Der er næsten ingen ord i de små historier, men det er heller ikke nødvendigt, da det, der er det mest fascinerende ved historierne, er stemningerne. Dem fornemmer man straks, når man ser billederne. De få tekster der er, er med til at gøre mørket i tegningerne endnu mere sort.

Der er ikke mange happy endings i historierne. Men det ville også virke forkert, i "Sin city" smiler folk kun, når de bliver forløst i døden.

"Sex, sprut og skydere" er en god tegneserie, som man sagtens kan ty til, hvis det hele bliver lidt for sommerligt og lyst. Men den skal nok nydes i begrænsende mængder, så man ikke går hen og bliver alt for sommertrist.

Oversat af Steffen P. Maarup. G. Floy Studio, 2006. 151 sider. Kr 198,-