Sin City - det gule svin af Frank Miller

Oprettet: 20.03.2006 - 13:05

Bog: "Sin City - det gule svin" af Frank Miller

Tegneserie - graphic novel - Den førtidspensionerede betjent Hartigan afsoner en fængselsstraf på 8 år for at have voldtaget den 11-årige Nancy - Men anklagen er falsk, og da Hartigan erf

Frank Miller
Steffen P. Maarup
2005
G. Floy Studio

Lige inden Hartigan skal hjem og nyde sit otium, kommer en melding over politiradioen, som ændrer hans liv. Noir tegneserie med masser af benhård action og et strejf af gul galskab.

"Det gule svin" er fjerde bind i Sin City sagen, som sidste år blev filmatiseret. Og hvor opfølgeren pt. er ved at blive filmet.

Hovedperson i "Det gule svin" er John Hartigan, en af de få ærlige og gode strømere i Basin city, som er på sin sidste arbejdsdag.

Sidst på dagen sker der det uheldige, at han bliver kaldt ud til et voldtægtsforsøg. Hartigan forhindrer voldtægten, men ender med selv at blive beskyldt og fængslet for voldtægt, selvom han nægter sig skyldig.

Pigen Nancy, som blev reddet fra voldtægten, ved, at Hartigan er uskyldig, og sender ham breve, mens han er fængslet. Men større og magtfulde kræfter forhindrer sandheden i at komme frem.

Men en dag stopper Nancys breve med at komme, og Hartigan bliver bekymret for, at der er sket hende noget. Det får ham til at indse, at han må handle. Derefter bryder helvede løs, og jagten på det gule svin begynder.

Med det tempo, der er i serien, skulle man tro, at den efterhånden ville tabe pusten, men tegnestilen og sproget er stadig lige så hårdkogt og dystert som i de tidligere bind i serien.

Serien Sin City foreløber ikke kronologisk, men meget spredt i tid, og nogle af de andre Sin City historier ("Sin City", "En dødbringende dame" og "Det store fede opgør") flettes ind og ud. Så har man læst de forrie bind, vil der være situationer, der virker bekendte.

"Sin City - Det gule svin" er en fantastisk tegneserie, hvor billederne spiller en stor rolle for stemningen i historien. Hvis man skal sammenligne med andre forfattere, er det en slags Raymond Chandler tilsat billeder, bare mere mørkt og håbløst.

Oversat af Steffen P. Maarup. G. Floy Studio, 2005. 209 sider : alle ill. Kr 198,-