Simon Fruelund: Verden og Varvara

Oprettet: 30.04.2010 - 13:57

Bog: "Verden og Varvara" af Simon Fruelund

Pelle skal skrive den 79-årige Varvara Engs erindringer, men forstyrres af forlagets forventninger, bøvl med kæreste og økonomi og ikke mindst den unge fotograf Knirke, der har smilehuller i lænden

Simon Fruelund

Helle Helle skriver vedkommende om "ingenting" in sin minimalistiske stil, og Simon Fruelund skriver vedkommende om "det hele" i sin minimalistiske stil. Og det kan faktisk også lade sig gøre at få en god bog ud af! Det er et utal af folk, der fortælles om i Verden og Varvara, men mest centreret om Varvara, som hovedpersonen Pelle skal være ghostwriter på en bog om op til hendes 80 års fødselsdag. Samtidig er der Pelles ekskæreste Johanne, som har slået op og nu håner ham, både i emails og på sin blog ("Jeg har lige onaneret med en babymajs til minde om dig"), der er portrætter af udlandsdanskere, som elskerinden Knirke rejser jorden rundt for at fotografere, og beretninger om Pelles rejser som diamantkurer for Varvara elsker Knud - og meget andet. Det er skidegodt skrevet, og jeg læser gerne mere af Fruelund.
Men jeg må sige at Varvara, som der ellers er stof nok i, kommer til at stå lidt for blegt i det samlede billede, og at Pelles problemer med at skrive biografien er lidt for sporadisk. Her kunne der nok alligevel have trængt til en opstrammer. Men ellers meget fin lille bog med en egen fortællerstemme.

Fra: Bogbrokken