Simon Fruelund: Borgerligt tusmørke

Oprettet: 11.07.2010 - 15:12

Bog: "Borgerligt tusmørke" af Simon Fruelund

Korte øjebliksbilleder af beboerne i et villakvarter og et højhusbyggeri i en københavnsk forstad.

Tidligere: 1. udgave. 2006

Simon Fruelund
2006

Borgerligt tusmørke er Simon Fruelunds første forsøg ud i romankunsten, og det er rigtig godt. Ligesom i hans senere Verden og Varvara fra 2009 er det minimalisme, der propper et helt univers ned i én lille bog. Bogen falder i tre dele, hvor den første gennemgår forstadsvejen Dantes Alles beboere efter husnummer i små 100 kapitler på 10-20 linier. Derefter følger et kapitel, hvor han fortæller kvarterets historie fra stenalderen til vore dage, og til sidst fortælles om menneskene i en opgang i det nyere højhusbyggeri ved mosen.
Lyder det kedeligt og spredt? Det er det absolut ikke. Mange personer væver sig ind i hinanden, mens andre står ret anonymt. Mange har kendskab til manden i hvidt tøj, til præsten, til bøsseparret, til folketingsmedlemmet og til den indiske familie, selv om de måske ikke har talt med dem.
Det er et fint lille billede af Normaldanmark med alle typer mennesker og deres fordomme og sympatier, og det lykkes faktisk Fruelund at lave et godt kollektivportræt af et forstadskvarter ved "borgerligt tusmørke".

Fra: Bogbrokken