Simon elsker også kvinder af John Ramster

Oprettet: 30.07.2003 - 11:53

Bog: "Simon elsker også kvinder" af John Ramster

Simon er egentlig bøsse, men vil gerne lave sit liv om og arrangerer et forhold til sin bedste veninde -  Seksuelt går det fint, men alligevel har det nye liv uforudsete omkostninger.

John Ramster
2001
Valby : Borgen

Anbefalet af bibliotekar Jette S. F. Holst, Århus Kommunes Biblioteker

Lån bogen på Bibliotek.dk

På  rejsebureauet arbejder Ruth, der er enlig mor til to piger og en meget god ven af Simon. De ser Skadestuen sammen, diskuterer mænd sammen og har det i det hele taget rigtig godt sammen. Simon er Ruths ”Bedste Bøsseven”.

En dag fortæller Ruth Simon, at hun starter med at læse igen, og omstændighederne under samtalen vækker Simons lyst til hende. Han forelsker sig for første gang i en kvinde. Og nu begynder problemerne for alvor for Simon, for er han til kvinder, eller er han til mænd? Og er Ruth overhovedet interesseret i Simon? Og hvad med hendes to piger? For slet ikke at tale om - hvordan tilfredsstiller man en kvinde?

”Jeg rakte hånden ud for at røre hendes bryst og efterlignede det, folk gør i film, når de rører kvinders bryster. Typer som Tim Roth og Gary Oldman virker altid ret frastødende, som om de klemmer og presser for at punktere kvinden. Kevin Costner lader altid til at være ret god til det, så jeg prøvede at komme i tanke om, hvordan han gjorde det bag i limousinen sammen med Sean Yong i ”Ingen vej tilbage”. Hård men retfærdig; grov, men blid.”

”Simon elsker også kvinder” er en morsom og samtidig alvorlig roman om kærligheden. John Ramster fortæller vittigt og åbent om forskelle og ligheder mellem bøsser og heteroseksuelle, og om hvordan kærligheden ikke nødvendigvis har noget med køn at gøre.

Det er en historie, som man både griner over og røres af, og jeg havde et par gode timer i selskab med Simon, selvom han til tider er en egocentreret bøsse. Men er vi ikke alle det i et eller andet omfang?

Oversat af Oversat af Carsten Norton Pedersen. Borgen, 2001. 370 sider