Silberknabe af Grete Roulund

Oprettet: 01.01.1999 - 09:00

Bog: "Silberknabe" af Grete Roulund

I en kz-lejr lærte drengen Eugen at dræbe med nydelse - Som midaldrende i Kathmandu - med fortiden på afstand - genkendes han, og selvom han nu kan elske, ER han tilbage i 1940'erne

Grete Roulund
1998
Borgen

Fortælleren i Grete Roulunds nyeste roman skød allerede som 4-årig sit første jødebarn. Det skete i den KZ-lejr, hvor hans far var kommandant og hans onkel en læge, der lavede barbariske "medicinske forsøg". Den lille dreng var på sin vis onklens kæledægge, men alligevel blev han tvunget til at skyde de jødiske børn, han fik som legekammerater. Han var også vidne til onklens forsøg. Et af disse, der skulle bevise at jødiske kvinder ikke elsker deres børn, afsløres gradvist gennem bogen.

Hvordan bliver et menneske efter en sådan barndom? I romanen møder vi ham som midaldrende, rodløs og følelseskold i Katmandu. Han myrder i flæng - både for at skaffe penge og især for at skaffe sig af med jøder, der vil have ham til Israel og vidne mod onklen. Midt i al trøstesløsheden møder han en engelsk kvinde, ung nok til at være hans datter. Han forelsker sig modstræbende, men kan det lykkes?

Grete Roulund magter både at beskrive kærligheden og menneskesindets allermørkeste kroge, så det virker indlevet og troværdigt.

På trods af det dystre tema er volden på intet tidspunkt udpenslet. Det er en dejlig bog. Læs den.

Borgen, 1998. 426 sider

BogWeb - 1. januar 1999