Sidste nyt fra havnen af Annie Proulx

Oprettet: 12.06.1998 - 08:00

Bog: "Sidste nyt fra havnen" af E. Annie Proulx

Roman fra Newfoundland i Canada om en arbejdsløs journalist, der efter at hans kone er død, vender tilbage til sit barndomshjem med sine to små piger og sin excentriske tante

E. Annie Proulx
1998
Centrum

Dette er den første roman på dansk af den amerikanske forfatter Annie Proulx, og ikke den sidste, håber jeg.

Hovedpersonen Quoyle er en 36-årig tredjerangsjournalist, der lever af forskellige småjobs. Han er gift med Petal Bear, der svigter og løber med andre mænd.

Sammen har de to døtre Bunny og Sunshine. Petal Bear bliver dræbt i en trafikulykke, og vi følger nu Quoyles kamp for at skabe en ordentlig tilværelse for sig selv og sin familie. Sammen med tanten Agnis Hamm udvandrer de til New Foundland, hvor slægten oprindeligt stammer fra.

Det er en smuk udviklingsroman, hvor vi hører om de sære skæbner i dette klimatisk barske udkantssamfund, om olieudslip, miljøkatastrofer, og stramme fiskerikvoter. Vi hører om, hvordan Quoyle langsomt får styr på sit liv, og finder plads og værdighed i det lille samfund, og hvordan der også er plads til et langsomt opbygget kærlighedsforhold. En varm, karsk og humoristisk roman i en sprogtone, der nøje svarer til indholdet.