Siden blev det for pænt af Trisse Gejl

Oprettet: 16.05.2011 - 10:35

Bog: "Siden blev det for pænt" af Trisse Gejl

Trine Vedel er en yngre succesrig forfatter - Men hun er kørt fast i skattegæld, spiritusforbrug og i følelsen af, at alt er klicheer - Hun søger konfrontationer på alle områder for at ko

Trisse Gejl
People's Press

Troværdig og overbevisende roman om en kvindelig forfatter, som er i sit livs krise - både i sit ægteskab og i sit forfatterskab.

”Jeg har længe haft det sådan, at jeg ikke kan afkode om noget er begyndelser eller slutninger. Begyndelsen eller slutningen på mit forfatterskab. Begyndelsen eller slutningen på mit ægteskab.”

Trine Vedel er forfatter, hun har ligget på bestsellerlisterne med sine romaner om udkantsdanmark både i Danmark og i udlandet, og hun er en efterspurgt foredragsholder. Men tingene begynder at knirke, hun får sværere og sværere ved at engagere sig i virkeligheden. Hun er overbevist om, at hendes mand har en affære, og at han snart vil forlade hende. Selv går hun i seng med den ene tilfældige mand efter den anden.

Det går slet ikke med at få skrevet bog nummer 3, som hendes forlægger bliver ved med at rykke hende for, og selv om hun får den ide, at hun vil forny kærlighedsromanen, synes hun, at det hele ender i klicheer - det hele er blevet for pænt.

Samtidig med at hun bliver mere og mere usikker på sig selv, oplever hun, at der er en anden, der har overtaget hendes identitet. Der sker ting, som hun ikke ved hun har gjort, en eller anden har oprettet en facebookprofil i hendes navn, hvor der er uhyrlige statusopdateringer, og en eller anden har indgået en kontrakt med DR om et interview med hendes yndlingsforfatter Richard Ford.

Ægtefællen kan hun ikke snakke med, og hun er langsomt ved helt at forsumpe som en anden Ole Jastrau fra Tom Kristensens Hærværk, og hun spørger sig selv, om enhver forfatter virkelig er nødt til at ødelægge sit liv for at kunne være forfatter

Men inden Trine Vedel helt når bunden, beslutter hun at handle, så måske er der håb …

Kendetegnende for Trisse Gejls forfatterskab er hendes skildringer af mennesker i krise, og hun fortæller selv, at det er krisens dramaturgi, der interesser hende  - hvad sker der, når det hele er brændt sammen?  Trisse Gejl har godt fat på sin forfatter, og beskrivelsen af en kvinde i krise er meget overbevisende og troværdig, samtidig med at sprog og dialoger er en fornøjelse at læse.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.