Selvtægt af Tove Klackenberg

Oprettet: 29.10.2007 - 13:06

Bog: "Selvtægt" af Tove Klackenberg

Krimi, hvor anklageren Svea Lundström Duval ankommer til en ny stilling i Östersund og får en sag om selvtægt, mord og konflikter mellem samer og lokalbefolkningen.

Tove Klackenberg
Ellen Boen

Samer, sabotageaktioner og selvtægt udfordrer ung, farvet kvindelig svensk anklager i en anderledes krimi.

Svea Lundstrøm Duval er flyttet nordpå fra Värmland til Östersund i Härjedalen i Midtsverige for at tiltræde sin nye stilling som offentlig anklager. Bag sig efterlader hun sin lidt kiksede kæreste, Melvin, som forfærdelig gerne vil have hende indfanget i ægteskab og familieliv, og sin hyrdehund, Folke. Er det mon for at afprøve sig selv og forholdet til Melvin eller en flugt?

"Den anden september klokken 21.1. slukkedes lyset i Sveg. Lavenergipæren, der havde lagt et dæmpet skær rundt om mikrobølgeovnen i udstillingsvinduet hos Einars el, 25-watts-pærerne, der havde stået for hyggebelysningen i dagligstuevinduet på etagen ovenover, det snoede neonrør inde
i OKQ8’s gigantiske logo – alle gav op. Tilbage var mørket."

Dette strømsvigt er bare første trin i en række af uforklarlige hændelser, inklusive dødsfald i et tilsyneladende lidt afsides og stillestående midtsvensk miljø. Men jeg skal love for, der kommer til at ske noget. Så meget, at selv Sveas liv og lemmer udsættes for fare.

For at forstå, hvad der sker, er Svea nødt til at sætte sig ind i samernes historie. Og dette er bogens clou: vi får fortalt samernes historie, et yderst mørkt punkt i Sveriges historie, som ikke lader undertrykkelse af mindretal i andre lande noget tilbage at høre.

"Selvtægt" lægger sig på bedste vis op af de gode svenske krimier med spændende plot og kritisk samtidsblik.

Tove Klackenberg, som selv er anklager i Karlstad, fik prisen som bedste krimidebut i 2003 for "I den bedste mening". "Selvtægt" er anden del af en trilogi. 3.bind udkommer på dansk til næste år. Jeg glæder mig allerede til at høre nyt om Svea, hendes dommerkæreste Melvin og hunden Folke.

Oversat af Ellen Boen. Gyldendal, 2007. 275 sider.