Scener fra et brud af Madeleine St. John

Oprettet: 01.02.2000 - 09:00

Bog: "Scener fra et brud" af Madeleine St. John

Den kreative Nicola og forretningsmanden Jonathan lever lykkeligt i hendes lejlighed i Notting Hill, London, indtil den aften han uden varsel meddeler hende, at deres forhold er slut

Madeleine St. John
1999
Valby : Borgen

Madeleine St. John er et nyt litterært bekendtskab i Danmark, da "Scener fra et brud" er hendes første bog oversat til dansk.

Bogen udkom i England i 1997, hvor den samme år blev nomineret til den fornemme Booker Prize - dog uden at vinde.

Historien i romanen er simpel: Jonathan og Nicola er forelskede, da de flytter sammen i det fashionable Notting Hill i London. Et par år senere er Nicola i choktilstand: efter at hun har hentet cigaretter til sig selv og Jonathan, proklamerer han, at han ikke elsker hende længere og at hun skal flytte!! Dette indvilliger hun i, og ved hjælp af gode venner lykkes det efterhånden for Nicola at få skruet en tilfredsstillende tilværelse sammen.
Hun finder ud af, at der er mange ting, der kan gøres anderledes og på en mere spændende måde, end da hun levede sammen med Jonathan, og hun opdager nye sider af sig selv.

Derimod kan Jonathan ikke få sit liv til at fungere og mangler Nicola i sin tilværelse. Mod bogens slutning åbnes der for en mulig genforening, selvom det ikke er det centrale i romanen. På sin vis er plottet så banalt, at alle med menneskelige erfaringer kan relatere til det.

Madeleine St. John er alligevel i stand til at skrue en interessant historie sammen, hvor synsvinklen løbende veksler. Karakteristisk for romanen er endvidere, at historien fortælles gennem dialoger, og den fanger, fordi der er overraskelser, sproglige finesser og en hel del humor undervejs. Romanen kan på mange måde minde om en lettere udgave af Hanif Kureishis "Intimitet".

Borgen, 1999. 237 sider

BogWeb - 1. februar 2000