Savnet af Karin Alvtegen

Oprettet: 28.04.2011 - 09:11

Bog: "Savnet" af Karin Alvtegen

Kriminalroman - Da den hjemløse Sibylla Forsenström en nat overværer det brutale mord på en mand, peger sporene på hende selv - To dage senere findes endnu en mand dræbt, og pludselig er Sibyl

Karin Alvtegen
2002
Tiderne Skifter

Psykologisk roman om en stakkels politieftersøgt hjemløs med alle ejendele i en pose og sjælen fatalt såret af et traume fra barndommen ...

Allerede efter mindre end ti siders læsning i ’Savnet’ har Karin Alvtegen lært os, hvordan en fattig pige skal opføre sig for at få del i den fine verdens behageligheder uden at behøve betale … kunsten er at samle en mand op og få ham til at betale mad og værelse for en nat og så iøvrigt prøve at undgå at gå med på lidt frækt til sjussen på gæstens værelse. Og mange mænd går i fælden, når pigen er tiltrækkende. Men så slemt som for Jørgen Grundberg – ”i importbranchen, mest elektronik” – behøver det jo ikke gå. Han bliver fundet i sin seng på Grand Hotel i Stockholm – bestialsk myrdet – efter en behagelig middag i hotellets restaurant – i selskab med vores fattige pige.

Den fattige piges navn er Sibylla Forsenström. Hun er 32, fra Småland. Hun har ikke fast adresse, hun betaler ikke skat og modtager ikke sociale ydelser. Hun eksisterer knap nok uden for sin verden af udstødte. Som én af Stockholms mange hjemløse overlever hun fra dag til dag med alt, hvad hun ejer og har i sin rygsæk. Anonymt og upåagtet.

At skaffe sig til dagen og vejen og et tilstrækkeligt afskærmet sted at sove kræver hendes energi alle døgnets timer. Det hjælper hende til at holde tankerne væk fra det fortrængte – fra den fortid, der har fået hendes liv til at blive, som det er.

For hun lever i hjemløshed af egen fri vilje. Hun er født i en velhavende familie, men har oplevet en traumatisk og kærlighedsløs barndom, så hun vil ikke kendes ved sin overklassebaggrund og slet ikke vide af sin mor.

Der sker flere brutale mord, og alt for mange spor tyder på, at det er Sibylla, der er den skyldige. I femten år har ingen bekymret sig om hende, men nu er hun pludselig Sveriges mest eftersøgte person.

Det lykkes Karin Alvtegen at tegne et billede af en stærk, opfindsom kvinde, som trods et elendigt liv har bevaret stor værdighed. Sibylla kæmper for at bevare sin eksistens og at kunne bevise sin uskyld i anklagerne om seriemord.

Mere skal ikke røbes her. Men har du hang til psykologiske krimier a la Ruth Rendell og Karin Fossum, så læs også denne spændende historie om relationer, galskab, ensomhed, mod og medmenneskelighed.