Sasjenka af Simon Montefiore

Oprettet: 11.01.2010 - 10:14

Bog: "Sasjenka" af Simon Montefiore

Den unge overklassepige Sasjenka fra Skt. Petersborg sympatiserer i 1916 med de kræfter, der vil omstyrte samfundet. Hun bliver bliver arresteret, men hendes far får hende ud af fængslet.

Simon Montefiore
Ursula Baum Hansen
Borgen

Lyden af Zarens Rusland og Sovjetunionen går klokkeklart igennem i en uforglemmelig roman om en ung kvindes skæbne, hvor lidenskabelige øjeblikke forvandler mange menneskers liv.

I Sct. Petersborg lige før revolutionen i 1916, hvor zaren blev styrtet, møder vi den 16-årige smukke, rebelske overklassepige Sasjenka, da hun bliver arresteret af zarens hemmelige politi, fordi hun arbejder for revolutionen.

I 1939 er hun blevet redaktør på et kommunistisk tidsskrift for kvinder i Moskva, og hun er blevet gift med arbejderen, Vanja, der er et højt placeret partimedlem, og de har to små børn sammen.

Sasjenka føler sig på den rigtige side af historien, selv om mange hun kender er forsvundet i Stalins ”kødhakkemaskine”. Skæbnen vil at hun indleder et heftigt kærlighedsforhold til en forfatter.  Det er polka på tynd is, og pludselig er alt i frit fald.

I 1994 bliver Katinka, en russisk historiker, ansat af en engelsk kvinde til at opspore hendes fortid, og Katinka går på jagt i biblioteker og Stalins hemmelige arkiver for at finde de gamle blodbestænkede papirer.

Romanens klangbund er de store russiske forfattere. Vi bevæger os fra festerne i de fine palæer med pelsklædte, velduftende kvinder og uniformerede herrer til hverdagslivet for magteliten i 1939 til brutale afhøringsscener i stinkende fængsler. Selve arkivjagten, hvor Katinka som en anden detektiv sammenstykker den utrolige historie, er åndeløst spændende.  50 år efter begivenhederne spiller en tidligere politikommissær stadig terningespil, for giften er levende, og sorgen lever videre.

Jeg sad med hamrende hjerte og med tårer i øjnene, som om det var egne familiehemmeligheder, der skulle findes, samtidig med at jeg fik et rystende indblik i en række kvinders og børns skæbne i en grusom tid. Der var intet hvorfor, bare en række begivenheder fra blind idealisme og lykke til sorg og uudsigelig smerte.

Som Jung Changs: Vilde svaner, 1993 gav os et bevægende indblik i Kinas historie via en slægtshistorie, er Sasjenka en tilsvarende uforlignelig fortælling om tiden under Zaren og senere under Stalins kommunistiske regime. Mennesker var kun en legetøjsbrik i despotiske herrers hænder. Ganske vist er det en roman, men det er på baggrund af dybtgående kildestudier, som den engelske forfatter med russiske rødder fandt, da han researchede til sine prisbelønnede bøger om Stalintiden.