Sangskriver: elleve samtaler af Jens Larsen

Oprettet: 01.08.2002 - 11:53

Bog: "Sangskriver" af

Steffen Brandt : vi skaber en verden perfekt ; Jokeren (Jesper Dahl) : sådan er reglerne ; Poul Krebs : at være hvor man er ; Nikolaj Nørlund : en vis undren. Olesen-Olesen : vi laver ikke musik for børn ; Allan Olsen : den rene ide ; Nikolaj Peyk : måske er det lidt hadsk ; Henriette Sennenvaldt : som at sove og spise ; Tobias Trier : den kollektive popsang ; Jens Unmack : det er mig der har ret ; Voss/Torp : bukseopslag og super satori

2001

Lyrik, digte, poesi, salmer, sange, digtere, poeter, sangskrivere... - hvor går grænserne, hvori består forskellen, og hvem er hvad? Nogle af de bedste forfattere af sang-, rock- og raptekster indkredser i bogen "Sangskriver" deres egen genre.

Anbefalet af bibliotekar Margit Fischer, Århus Kommunes Biblioteker

Lån bogen på Bibliotek.dk

Skoleelever, der bare hader digte, lytter intenst til yndlingsbandets rocktekster, og hr Hansen, der aldrig kunne drømme om at læse lyrik, får alligevel sin portion rimede vers, når han tænder for radioen og lytter til musikprogrammerne.

Jens Larsen har interviewet 11 sangskrivere, som får tildelt hver sit afsnit af bogen. Steffen Brandt fra bandet TV2 "føler, at hans ærinde som sangskriver er at hjælpe med at få anbragt den længsel og uforløsthed, som vi alle bærer rundt på. Placere den et sted, som er til at holde ud, så den bliver frigørende."

Nikolaj Peyk, der skrev teksterne til MC Einar, dengang de introducerede rap med dansk tekst, og senere var med til at skabe Østkyst Hustlers, skriver tekster "med kant", som han udtrykker det. Tekster, der kradser en anelse og skubber til nogle grænser. For ham er Bob Dylan det gyseligste eksempel på en, der har mistet hjørnetænderne gennem tiden, og han er meget bevidst om ikke selv at miste biddet.

"Den rene idé" er alfa og omega for Allan Olsen. At holde fast i den første indskydelse til en ny sang er som at værne om kongen i et skakspil. Overlever den rene ide bearbejdelsen og er til stede i den færdige sang, kan han synge den 20 år efter for publikum. Den holder.

8 andre sangskrivere fortæller som de nævnte om deres holdninger, deres univers, deres inspiration og deres måde at arbejde på. Jens Larsen introducerer hver person kort, stiller ganske få og korte spørgsmål, og har redigeret svarene sammen til fyldige svar. Eksempler på sange mangler naturligvis ikke. Hvert afsnit slutter med en liste over favoritter og inspirationskilder.

Bogen er et interessant kik ind i sangskriverens værksted. Her handler det om teksterne, og afstanden til lyrikeren er vel egentlig ikke særlig stor - set udefra. De litterære miljøer interesserer sig meget for lyrikere, og der skrives om dem, hvorimod en bog som denne om sangskrivere er et kærkomment særsyn.

Lindhardt og Ringhof, 2001. 253 sider, illustreret i farver. Kr 249,-