Samtaler med en engel (red. Nick Hornby)

Oprettet: 15.01.2002 - 09:00

Bog: "Samtaler med en engel" af

Indhold: Robert Harris: Premierministerens spørgetid. Melissa Bank: Et vidunderligt sted. Giles Smith: Sidste ønsker. Patrick Marber: Peter Shelley. Colin Firth: Emma i Nattens Have.

2001

"Samtaler med en engel" er blevet til som et velgørenhedsprojekt, hvor royalities fra salget går til støtte for en skole for autistiske børn, som Hornbys søn går på. I Danmark går en del af overskuddet til Sofieskolen i Bagsværd. Modsat mange andre velgørenhedsprojekter er dette heldigvis blottet for de til tider kvalmende selvgode attituder, som ofte ses, når kendte går sammen om velgørenhed.

Hornby forklarer i sin indledning på en flot og overbevisende måde baggrunden for initiativet. Han slutter af med en befriende opfordring til at læse bogen for historiernes skyld og ikke for samvittighedens.

Jesus med brysterne er Hornbys eget bidrag til samlingen. En frisk og humoristisk historie om en dørmand, der får nyt job som vagt på et kunstmuseum og her skal holde øje med et kontroversielt billede, lavet af små udklip af bryster fra pornoblade, som klistret sammen til en helhed forestiller Jesus på korset.
Vagten er først forarget over billedet, men efter mødet med den unge, smukke kunstner bliver han glad for det og forsvarer det mod de forargede horder. En virkelig god novelle, som satirisk tager fat på den provokerende og selviscenesættende kunst, som vi også kender herhjemme. En typisk Hornby historie - lun og humoristisk.

Engelsk films førsteelsker, Colin Firth - ham fra Fever Pitch og Bridget Jones - debuterer som forfatter med Emma i Nattens Have. En overraskende god og sympatisk historie om en drengs frustrationer over de voksnes verden og sorgen efter tabet af en elsket bedstemor, som fortalte ham historier. Hendes sidste historie blev ikke færdiggjort, og nu må drengen selv afslutte den.

Samlingens bedste historie er Dave Eggers fantastiske Efter jeg blev smidt i floden og før jeg druknede. Den handler om en hund, der elsker at løbe om kap. En charmerende og underfundig historie med et flydende og friskt sprog: "Jeg er en hurtig hund. Jeg er skidehurtig. Det passer, og jeg elsker at være hurtig, det indrømmer jeg gerne, elsker det. I ved, hvordan det er med hurtige hunde. Den slags hunde, der løber forbi, og man siger "for fanden! Det var sku en hurtig hund!" Nå ja, og sådan er jeg. En hurtig hund. Huishhhh!"

Roddy Doyles Slaven om en mand i midtvejskrise udløst af en vild jagt på en køkkenrotte er samlingens længste novelle, men også en af de bedre. Patrick Marbers Peter Shelley er en sød, lille humoristisk historie om teenageforelskelse og de første seksuelle erfaringer. Sproget i novellen er bramfrit og ikke for de bly og sarte.

Desværre skuffer Helen Fielding med Luckybitch, som virker lidt popsmart og utroværdig, og Irvine Welsh er vanen tro grotesk og voldsom i den analfikserede Katolsk skyldfølelse. Samlingens dårligste novelle.

Blandt de øvrige bidragydere finder vi Melissa Bank og Zadie Smith.

Samtaler med en engel er ikke en novellesamling med et overordnet tema, der er noget for enhver smag. Samtlige historier er fortalt i første person, og skal der forsøgsvist findes en tynd gennemgående rød tråd, må det være, at en del af historierne tager udgangspunkt i barndommen eller i en krisesituation, hvorfra personerne udvikler sig.

Historiernes kvalitet er lidt svingende, men der er nogle virkeligt gode imellem, og de gør "Samtaler med en engel" værd at læse og giver inspiration til at gå videre med andre tekster af forfatterne.

Køb bogen, støt det gode formål og kast dig så over den hurtige hund!

Lindhardt og Ringhof, 2001. 226 sider

BogWeb - 15. januar 2002