Samlede digte af Paul Auster

Oprettet: 05.03.2007 - 13:06

Bog: "Samlede digte" af Paul Auster

Digte fra Paul Austers første liv som forfatter i perioden 1970-1979, hvor han udelukkende skrev poesi - Digtene er præget af den litterære tradition fra sensymbolismen og modernismen

Paul Auster
Bo Green Jensen
Per Kofod

Paul Austers første skriverier er nu kommet på dansk. "Samlede digte" er et must for hardcore Auster-fans herhjemme.

Som en oplagt forlængelse af Paul Austers udmærkede forhold til Danmark er hans allerførste digte (endelig) kommet i en glimrende oversættelse. Lad det dog være sagt: "Samlede digte" er en meget ujævn digtsamling. Digtene spænder vidt og bredt i tid og indhold. Over en periode på 12 år (1967-1979) ser og læser vi en udvikling i Austers digtning. Der er nemlig langt fra Austers spæde forsøg i digtningen i slutningen af 1960'erne og frem til 1979, hvor hans romangennembrud er nært forestående. En famlende og temmelig studentikos start bliver fra midten af 70'erne afløst af mere sprogundersøgende digtsamlinger, som i deres tematik peger frem mod romanernes leg med sprog og identitet.

Ingen tvivl: en gennemsnitlig udgivelse fra Paul Austers hånd sammenlignet med hele forfatterskabet, men ser man forfatterskabet i lyset af "Samlede digte" er det en naturlig og væsentlig udgivelse for Austers mange danske hardcore-fans.

Oversat af Bo Green Jensen. Per Kofod, 2007. 166 sider.