Sagens natur af Peter J. Haugstrup

Oprettet: 08.05.2011 - 21:19

Bog: "Sagens natur" af Peter J. Haugstrup

Den unge advokat Morten har succes både på jobbet og privat, men da hans mor pludselig er døende, smuldrer alt det omkring ham, som han ellers troede var sikkert og trygt

Peter J. Haugstrup
Mrs Robinson

Brutal roman om en mands psykiske sammenbrud efter et liv i overhalingsbanen.

Det kører for Morten. Han er advokat, lever et jetsetliv, har en smuk kæreste, en hurtig bil og er netop ved at lande en afgørende handel for sit firma. Hans levemotto er ”vælg med hjernen, ikke med hjertet”. Men som en ridse i glansbilledet ligger Mortens elskede mor for døden.

For at få det hele til at glide lidt nemmere i en presset tid kører Morten et par baner, går på værtshus og kommer i lag med suspekte mænd og kvinder. Alkoholforbruget stiger i takt med speedometeret i bilen. Og et seksuelt misbrug følger også med.

Morens forestående død lukker op for en pose af undertrykte følelser. En far der lukkede Morten inde i rummet under trappen i barndomshjemmet og spørgsmålet om moren vidste det. Om Mortens overforbrug som har resulteret i bundløs gæld. Om kæresten der overvejer at forlade ham. Om hans højtelskede mor, der skal forlade ham. Om kampen for at blive på toppen i gamet. Uden at afsløre eksplicit hvad det hele ender med, så forlader vi Morten, hvor han rent faktisk forsøger at stå af ræset.

’Sagens natur’ er en brutal, eksplicit beskrevet roman om en mands psykiske sammenbrud. Det er forfatterens debutroman og med en baggrund som jurist, virker det som et pålideligt billede af jetsetmiljøets bagside. Sproget og jargonen matcher romanens miljø med sit glatte og overfladiske sprog.

Psykologiske romaner deler sig i min optik groft sagt i to grupper: de dybdeborende realistiske psykologiske portrætter og de mere letlæste overfladiske psykologiske thrillers med spænding som drivkraft. ’Sagens natur’ er en skønsom blanding af begge typer.

Den beskriver en mands deroute lidt for klicheagtigt og formår ikke helt at komme helt ned i de mørkeste kroge af Mortens sind, blandt andet barndommen med farens psykiske tortur.

Omvendt sker der mange uforudsete og spændende drejninger i historien, ikke mindst i slutningen og den blev læst i et træk. Det er ikke en roman der går over i historien i perlerækken af misbrugs- og psykologiske romaner. Det er den for letlæst til.