Safirbogen af Gilbert Sinoué

Oprettet: 01.03.1999 - 09:00

Bog: "Safirbogen" af Gilbert Sinoué

Spænding, mystik og intellektualitet blandes i denne historiske roman fra senmiddelalderens og inkvisitionens Spanien, hvor tre eventyrere og en smuk ung kvinde jagter "Safirbogen", som indeholder

Gilbert Sinoué
1998
Munksgaard/Rosinante

Handlingen foregår i Spanien 1487. Ferdinand og Isabella er regenter, inkvisitionen er i gang med kætterforfølgelser og det mauriske Granada står for fald.

En gammel jøde brændes som kætter i Toledo. I sin besiddelse har han en bog, safirbogen, som ikke er en bog men en tavle af safir. Bogen skulle være skrevet af Gud selv og givet til Adam af en engel.

Før den gamle jøde bliver henrettet, får han gemt bogen på et hemmeligt sted, og han sender besked til tre mænd om gemmestedet i form af tre kryptogrammer der består af tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente samt Koranen. De tre mænd er en gammel jødisk rabiner, en muslim med stor teologisk viden og en ung kristen munk.

De tre mænd, repræsentanter for tre religioner, der er beslægtet men fjendtligt stemt mod hinanden, begiver sig sammen med dronningens veninde, der samtidig er spion for inkvisitionen, ud på en lang, farefuld rejse rundt i Spanien for at finde safirbogen. Man følger deres oplevelser,deres gensidige forhold, der er præget af mistro, modvilje, men også modstræbende, gensidig respekt, og ikke mindst deres lange dybsindige teologiske diskussioner, der er led i deres søgning efter safirbogen.

'Safirbogen' er en god, historisk roman, der fint skildrer det religiøse vanvid, der herskede i inkvisitionens Spanien, men for langtrukken, når det drejer sig om de teologiske diskussioner, som det kan være vanskeligt at følge, når man ikke har teologisk kendskab. Samtidig er personerne heller ikke helt overbevisende.

Munksgaard Rosinante. -1998. 484 sider.

BogWeb - 1. marts 1999