Så lyt dog!

Oprettet: 10.02.2011 - 12:47

Bog: "Græsset synger" af Doris Lessing

Roman fra Sydafrika, der dels skildrer et engelsk farmerpars ægteskabelige forlis, dels giver et afslørende billede af forholdet mellem englænderne og den indfødte befolkning

Doris Lessing
1979

Doris Lessings "Græsset synger" har nok en eviggyldig aktualitet, selvom romanen har mere end 60 år på bagen. Hovedpersonen - Mary - kommer fra fattige kår, har en "opblomstringsperiode" som enlig kvinde med et godt kontorarbejde i byen og ender som fattig hustru til Dick Turner på en lille farm i Sydrhodesia.

Der er flere temaer i romanen, dels Mary Turnes manglende engagement i tilværelsen og skarpt adskilte forhold til de "indfødte afrikanere", dels kontrasten mellem den eurpæiske lineære tankegang, hvor alt handler om fremtiden og akkumulation af rigdom og den afrikanske vel nok mere cirkulære tankegang. Det sidste får vi dog ikke så meget at vide om. Mary Turner dukker ind i mellem op til overfladen og prøver at forholde sig til virkeligheden, men formår ikke at møde andre mennesker med gensidighed og respekt. LIgegyldigt hvor højt cikaderne synger, trænger Afrika ikke ind i hende som andet end irriterende støj.

At hun måtte gå til grunde blev en forudsigelse af kolonistyrets opløsning, selvom der skulle gå 30 år fra romanens føste udgivelse til Sydrhodesia blev til Zimbabwe .