Så gik den dag af Jonas Gardell

Oprettet: 24.05.2000 - 08:00

Bog: "Så gik den dag" af Jonas Gardell

Jonas og Annas gennemsnitsliv med ægteskab og børn rummer store skuffelser i hverdagen: de synes aldrig, der sker noget spændende. Timerne og dagene passerer bare i kedelige rutiner ...

Jonas Gardell
1999
Tiderne Skifter

Den svenske forfatter Jonas Gardell har med Så gik den dag skrevet en tragikomisk fortælling om almindelige mennesker, der keder sig forfærdeligt, men det er bestemt ikke nogen kedelig roman.
Gardell, som vel ikke er så kendt i Danmark, skriver utroligt humoristisk om en flok mennesker, der hungrer efter nærhed men i stedet er blevet isolerede og ensomme.
Vi møder ægteparret Anna og Håkan, der med deres to børn lever et liv, som kunne være godt. De har i hvert fald haft deres drømme ligesom Annas lillesøster Pia, der leder med lys og lygte efter den eneste ene. Håkans gamle far er blevet alene og vil så frygtelig gerne være noget for børn og børnebørn, men han magter det ikke og bruger i stedet det meste af sin tid på at skrive læserbreve.
Det er sjovt og bidende og undervejs skænker man sit eget liv nogle tanker. En rigtig god roman.