Rundt omkring af Knud Sørensen

Oprettet: 03.01.2005 - 17:04

Bog: "Rundt omkring" af Knud Sørensen

Noveller om skæbner i den danske provins, fortalt så lavmælt, at dramaet bag menneskene kun tøvende og blufærdigt træder frem

Knud Sørensen
1994
Samleren

Det er lavmælt og tyst - men under den stille og beskedne overflade lurer de store menneskelige dramaer, kampe og kriser; novellerne foregår alle på landet eller i små landsbysamfund i Thy.

Blicherprisen 1994

Glæd dig til at læse eller genlæse otte meget fine noveller, som det virkelig er en nydelse at fordybe sig i!

Knud Sørensen skriver lavmælt og tyst. Men under den tilsyneladende stille og beskedne overflade lurer de store menneskelige dramaer, kampe og kriser.

Novellerne foregår alle på landet eller i små landsbysamfund i Thy. Og kendetegnende for alle novellerne er, at man lever i disse små samfund, hvor roller, normer og indbyrdes forhold gennem generationer har været givne.

De fleste gør, hvad der forventes af dem; de følger den slagne vej, tager måske på landbrugsskole, men kommer så tilbage og overtager gården, gifter sig og driver gården videre. Hvis nogen opfører sig anderledes, snakker man lidt om det. Men efter et stykke tid er det vel også i orden. Man vænner sig til, at nu er det sådan, og så holder man op med at sætte spørgsmålstegn ved det. Og kommer der nogen udefra og spørger, så er alting i hvert fald, som det altid har været.

Som f.eks. i novellen ”Som man ser det”, hvor et par udefra flytter ind i det gamle fiskerhus i landsbyen. De øvrige beboere kan ikke rigtigt finde ud af, hvad de er for nogle mennesker, hvad de laver, hvad de lever af. De arbejder ikke på egnen, de kører nogle gange og bliver væk flere dage, når de en sjælden gang handler hos købmanden, køber de bare almindelige ting og aldrig flasker. Og de kommer ikke hos købmanden for at sludre eller høre nyt, faktisk er de meget umeddelsomme, når købmanden prøver at fritte dem lidt om deres arbejde eller ferieplaner. De svarer simpelthen ikke. Men efterhånden slår de øvrige landsbyboere sig til tåls med, at de ikke kender de nye, og så er det vel også i orden. En dag kommer der så en udefra ind til købmanden, oven i købet en fra toldvæsenet. Han vil vide, om nogen har bemærket noget usædvanligt i byen. Det mener købmanden ikke, der er. Alting er som det altid har været.

Eller i den første novelle ”Manden på gården”, hvor Jens Møller pludselig en tirsdag i november 1974 kravler ned fra sin traktor og går ind i seng. Han orker ikke mere, og han føler en træthed, som er ”større end nogen fysisk træthed, han kunne erindre eller forestille sig”. Konen Bodil prøver at overtale Jens Møller til at stå op, for roerne skal jo kules, inden frosten kommer. Men han bliver bare liggende, og sønnen Niels må komme hjem fra landbrugsskole og overtage driften af gården, selvom det ikke var det, han havde drømt om.

Årene går, Jens bliver liggende, og Niels og Bodil moderniserer gården. Når der er sølvbryllupper eller runde fødselsdage på egnen, går Bodil og sønnen Niels, for Jens ligger jo i sengen. Naboerne snakker om, at han er blevet skør, ham Jens Møller, men efterhånden vænner man sig til, at sådan er det. Og pludselig en dag omkring 1980 står Jens op af sengen og bliver igen manden på gården.

Jeg kan rigtig godt lide disse lavmælte, underspillede noveller, hvor alt det, der ikke står, er det væsentlige! Knud Sørensen har gennem årene modtaget flere priser for sit forfatterskab, bl.a. Blicherprisen i 1994 og Kritikerprisen 1997, for bare at nævne et par stykker.

Og hvis du ikke tidligere har læst Knud Sørensen, så har du virkeligt meget til gode; masser af novellesamlinger og to helt enestående romaner, ”En tid” og ”En befrielse”.

God fornøjelse!

Samleren, 1994.  112 sider