Rundt i landet af Herman Bang

Oprettet: 01.10.2003 - 08:00

Bog: "Rundt i landet" af Herman Bang

Herman Bang tegner et billede af det nye Danmark i begyndelsen af 1900-tallet med forholdet mellem København og provinsen som det gennemgående tema

Herman Bang
2003

Om Danmark for 100 år siden beretter Herman Bang: "Der bygges. Der tømres. Der rejses Tage. Selve arbejdet kalder nye Haandværkere til – og "Byen" er skabt."

Herman Bang tjente til livets ophold som oplæser i det ganske land og blev her inspireret af mødet med sit publikum til nogle af sine mest læste romaner og noveller. Hvem har ikke stiftet bekendtskab med et foto af forfatteren under en oplæsning: den sirlige, men også teatralske og sårbare oplæser, som det fremgår af bogens forside?

Herman Bang var tillige en fremragende essayist, hvilket fremgår af denne artikelsamling, hvor den Herman Bang-kyndige Ulrik Lehrmann har samlet de artikler, som Bang sendte til avisen København i forbindelse med en oplæsningsturné vinteren/foråret 1904.

I 1904 for 100 år siden havde Danmark undergået en stor forandring: industrialiseringen var begyndt at sætte sit præg på de større byer hvor et nyt borgerskab skabtes. Byerne voksede og tiltrak landbefolkningen. Der opstod en splittelse mellem hovedstaden og det øvrige Danmark ganske som i dag. Dengang var det den jyske bevægelse (Jeppe Åkjær, Johan Skjoldborg, Johs.V.Jensen) der distancerede sig fra strømninger i hovedstaden: på landet fandtes de sande værdier, som der skulle værnes om. Bang var tydeligt oprørt over den jyske bevægelse og maner til besindelse.

Artiklerne beskriver meget konkret Bangs indtryk af byer som Silkeborg, Vejle, Århus, Svendborg og Ribe hvor han taler med repræsentanter herfra. Han præciserer at det er i byerne, der sker noget, og især i stationsbyerne.

Bang opsøger også livet uden for byerne, bl.a. Samsø og Askov Højskole ved Vejen. Herefter er han blevet overbevist om Grundtvigs og højskolebevægelsens betydning: "Overalt i Fædrelandet hvor man sætter sin Fod på en Plet,……., vil man finde Grundtvigs og Højskolebevægelsens Spor."

Her er meget at lære om Danmarks historie i begyndelsen af det forrige århundrede, og kedelig er forfatteren ikke. " København var grinebidernes paradis… "

Gyldendal, 2003. 135 sider. Kr. 175,- Lån bogen på