Roy Jacobsen: Vidunderbarn

Oprettet: 16.04.2010 - 18:11

Bog: "Vidunderbarn" af Roy Jacobsen

Varm og sørgmunter fortælling fra Oslo om den 11-12 årige dreng Finn, hvis ellers så trygge liv alene sammen med sin mor får flere og flere sprækker, da Finn pludselig får en halvlillesøster, som t

Roy Jacobsen
Camilla Christensen
Rosinante

Bagved Stian Holes pragtfulde forsidebillede til bogen fortælles om den 10-12 årige og intelligente Finn, der bor alene og trygt sammen med sin mor i en forstad til Oslo i begyndelsen af 1960'erne. Men først får de en lejer og senere flytter den afdøde fars "uægte" datter Linda på 6 år ind - og alt forandres.
Det er barnet Finn der fortæller, selv om man ved, at det er den voksne Finn der skriver.Og sproget er meget fint. Der er nogle beskrivelser af situationer, som rammer helt plet sprogligt. En af mine yndlinge er på side 145, hvor der står om 60'erne, at det er årtiet "der skal forvandle en hat og en frakke til en flængende guitarsolo".
Finn blev ikke en dreng jeg læste om, men en dreng jeg var i og identificerede mig med. Frygten, oprøret,hverdagen og kammeratskaberne blev mine. Når jeg så selv er enebarn med en enlig forælder, gjorde det nok ikke den identifikation mindre...
Jeg læser meget gerne mere af Roy Jacobsen, som to gange er indstillet har været indstillet til Nordisk Råds Litteraturpris, men ikke for "Vidunderbarn".

Fra: Bogbrokken