Rosa af Jonathan Rabb

Oprettet: 25.09.2006 - 12:06

Bog: "Rosa" af Jonathan Rabb

Krimi fra Berlin 1919, hvor kriminalkommissær Nicolai Hoffner efterforsker en stribe tilsyneladende rituelle kvindemord - Et af ofrene er Rosa Luxemburg, men hendes lig fjernes fra lighuset af

Jonathan Rabb
Brian Christensen
2006
Cicero

En rituel seriemorder er på spil i Berlin i 1919 - ryggene på de døde kvinder er skamferet. Hvorfor er de det? Vi kan lugte, smage og føle byen i Rabbs historiske kriminalroman.

Hvor og hvornår var det muligt at møde Albert Einstein og Rosa Luxemburg indenfor en meget lille radius? Det var det i Berlin i 1919 – efter afslutningen af første verdenskrig, og efter at spartakisternes revolution er blevet nedkæmpet. Byens undergrundsbane har været under konstruktion i nogle år, der roder, der er udgravninger overalt. Fattigdommen er enorm. Hjemløse, arbejdsløse og flygtninge befolker alle tænkelige "hulrum" i byen.

En række kvindemord opskræmmer befolkningen, og vi følger kriminalinspektør, Nicolai Hoffners, arbejde med at opklare mordene. Han finder ret hurtigt ud af, at de måske ikke alle er begået af samme morder, men der er ingen tvivl om, at det skal se sådan ud.

Byen beskrives som kogende på alle måder, forlystelseslivet blomstrer og det samme gør kriminaliteten. De første spirer til nazismen dannes; højt respekterede borgere har mere end rådne rødder, jøderne dukker hovedet og Hoffners egen søn begynder at vise tilbøjeligheder til overmennesketankegang.

Det er en utrolig spændende bog, Jonathan Rabb har skrevet. Han har de historiske kendsgerninger på plads, citerer smukt og indfølende fra Rosa Luxemburgs dagbøger og breve, og især hans beskrivelse af den, for os, uforståelige autoritetstro, der gennemsyrer alle lag i samfundet er fascinerende.

Rosa er et af ligene, og bogen er simpelthen bygget op over hendes sidste tid og hendes død – også den historiske Rosa blev myrdet – og hendes lig var forsvundet i månedsvis.

Det er både en historisk roman og en kriminalroman, men det er især tidsbilledet og detaljerne, der er fremragende beskrevet.

Bogen bliver flere steder sammenlignet med Philip Kerrs Berlin Noir-trilogi, men jeg kommer også til at tænke på Christopher Isherwood og "Farvel til Berlin" eller "Cabaret". Den foregår ca. 10 år senere, men miljøskildringen er ligeså farverig.

Det er Rabbs anden oversættelse til dansk, og der er ingen tvivl om, at det er her, man skal starte læsningen af forfatterskabet. Dejlig bog af den, i New York bosatte, forfatter.

Oversat af Brian Christensen. Cicero, 2006. 363 sider. Kr 279,95