Rød jord og silende regn af Vikram Chandra

Oprettet: 01.04.1999 - 08:00

Bog: "Rød jord og silende regn" af Vikram Chandra

Tilbage i Bombay skyder studenten Abhay en abe, som er reinkarnationen af en oprørsk digter. En aftale indgåes, hvor aben skal underholde Abhays familie med fortællinger fra Indiens historie

Vikram Chandra
1998
Erichsen

Den indiske, vestligt orienterede student Abhay vender hjem til Bombay fra et studieophold i Californien.
I irritation skyder han en drilagtig abe, som er en reinkarnation af digteren Sanjay Parasher.
I kampen om sit liv, indgår aben en aftale med døden. Hvis aben hver dag i to timer kan underholde et publikum, bestående af guder og mennesker, uden at en eneste keder sig, kan den leve.
Fra en skrivemaskine videregiver aben et hav af historier. De mest fantastiske fortællinger om alt mellem himmel og jord, gennem tiden og fra alle samfundslag. De mest farverige beretninger, hvor vesten møder Indiens mystik.

Vikram Chandra har lavet en utrolig flot debutroman. En lang og velskreven bog, men med så mange små tråde, at det er svært at bevare overblikket og koncentrationen. Måske havde aben ikke overlevet med mig som publikum.

Chr. Erichsen, 1998. 544 sider.

BogWeb - 1. april 1999