Rocky 2: Don't call it a comeback af Martin Kellerman

Oprettet: 23.07.2007 - 12:06

Bog: "Rocky 2: Don't call it a comeback" af Martin Kellerman

Tegneserie - Rocky får sit kunstneriske gennembrud som tegneserietegner, og det går ikke stille af når et fabulerende storhedsvanvid gang på gang konfronteres med en grå virkelighed, hvor linj

Martin Kellerman
Politisk Revy

Selvglad hund fra undergrundseliten med hang til hip hop og komplicerede forhold. Martin Kellerman er tilbage med flere af den unge Rockys lidelser.

Rocky er en tegnet hund, der med skiftede held går amok i damer, bling bling og alkohol.
Serien foregår oprindeligt i Stockholm, mens den danske udgave udspiller sig i København, og er forbilledligt oversat og omsat til danske forhold af Nikolaj Scherfig, som bl.a. har været filmkonsulent i det danske film institut og har skrevet børneserien ”Jesus og josefine”.

Karakteren Rocky er en spejling af Martin Kellerman selv, da Rocky er lidt af en misforstået tegneserieforfatter. Rocky er dog voldsomt mavesur og selvoptaget, lidt ligesom Jerry i "Seinfeld" og Larry i "Curb your enthusiasm"
Forfatteren Martin Kellerman skulle efter sigende også være lidt af en særling som ikke er vildt glad for opmærksomhed. Men efterhånden har Rocky emperiet vokset sig så kæmpe stort med skateboards, tøj, månedlig udgivelse og kommende film, at han ikke rigtig kan gemme sig længere.

Selvom Rocky er et svensk fænomen så må undergrundseliten i de nordiske hovedstader ligne hinanden en del, da serien er populær i både Norge, Sverige og Danmark.
Det er ikke så meget billederne som teksten, der er i særklasse i Rocky. For tegningerne er ikke vildt godt tegnede, men dog ret originale. Og det er egentligt lidt mystisk, hvorfor de er dyr, men sådan skal det nok være, når det er en tegneserie. Man spøger jo heller ikke, hvorfor Anders and er en and.

Damn, jeg er vild med Rocky. Men den er nok mest for unge mænd og ret teksttung. Skulle man sammenligne det med noget, kunne det være Charlie Christensens "Arne And" eller et mandligt modspil til Camilla Stockmanns "Nyforelskelser og andre cykelstyrt" og Maise Njors "Michael Laudrups tænder".