Rockade af Mikael Strøm Eriksen

Oprettet: 01.10.2004 - 08:36

Bog: "Rockade" af Mikael Strøm Eriksen

Nikki drømmer om at blive rockmusiker. Han får samlet et band, men vejen frem er fyldt med forhindringer, sprut, personlige uoverensstemmelser og arbejde, arbejde og arbejde

Mikael Strøm Eriksen
2004
LiseLund

”Rockade” handler om musik, håb og drømme; vi følger medlemmerne af bandet, Rockade, og deres kamp for at slå igennem på den danske rockscene.

Talentet er der, men kan venskabet og ambitionerne stå distancen i forhold til bandets interne stridigheder? Interessant roman som går bag scenen på det danske musikmiljø.

Nikki fra Varde har talent for at skrive sange og spille keyboard. Han flytter til København, hvor han søger potentielle medlemmer til sit band. Dem finder han hurtigt, og bandet Rockade dannes. Det går dog knap så glat, som han havde forestillet sig. I vejen for pladekontrakten, berømmelsen og det store gennembrud, kæmper bandmedlemmerne privat - og internt - med konflikter som forskelligt ambitionsniveau, jalousi, kærlighed og alkoholisme.

Sideløbende med romanen, har forfatteren oprettet en hjemmeside om bandet (se www.rockade.dk). Her kan man læse om bandets historie, studere sangteksterne, læse koncertanmeldelser og skrive i en gæstebog. Der proklameres også, at bandets musik bliver lagt ud på hjemmesiden. Det fungerer godt, og det er med til at give historien en ekstra dimension.

Det er tydeligt, at Mikael Strøm Eriksen har lavet en grundig research, og at han ved meget om musikbranchen. Personskildringerne er dog, efter min smag, lidt for stereotype. Som inspiration til romanen, har forfatteren interviewet forskellige danske anonyme kendisser, og for mig gik der sport i at gætte på, hvem han har brugt som skabeloner til bandmedlemmerne, og hvem den narcissistiske radiovært, Niels Dan Vig, ”in real life” kan være?

Samtidig med ”Rockade” udkom Lasse Holms roman ”Pop”, der også handler om et bands kamp for at slå igennem i musikkens verden. Lasse Holm har produceret en CD med bandets musik på, som er vedlagt bogen. Jeff Matthews roman ”Wheelchair Wildstyle” indeholder også et soundtrack, med musik komponeret af Martin Hall. Er der ved at opstå en ny trend i form af romaner med soundtrack?

”Rockade” er Mikael Strøm Eriksens anden roman. I 2003 debuterede han med ”Vincit Omnia – livet er en TV-2 sang”.

LiseLund, 2004. 297 sider