Rigsvåbnet af Tom Oxager

Oprettet: 05.09.2011 - 10:57

Bog: "Rigsvåbnet" af Tom Oxager

Krimi - Under en efterforskning af et dobbeltmord lander Anna Storm fra Frederikshavns Politi ned midt i en krig mellem to østeuropæiske mafiagrupper - "Rigsvåbnet" dannes som en efterføl

Tom Oxager
Mellemgaard

Den østeuropæiske mafia er kommet til Nordjylland, og politiet i Frederikshavn kommer på overarbejde!

To mænd findes myrdet i en forladt landejendom tæt på Frederikshavn, og den nyansatte efterforsker Anna Storm sættes på sagen. I første omgang går politiet ud fra at der er tale om to døde fulderikker, men snart viser det sig at der er tale om en langt større sag. To østeuropæiske mafiagrupper har nemlig udvalgt Danmark som deres ”slagmark”, og Anna Storm og resten af efterforskningsholdet fra Frederikshavn får hænderne fulde. Faktisk så fulde, at der oprettes en mobil indsatsgruppe som navngives ”Rigsvåbnet”.

Nu kastes Anna Storm og resten af holdet rundt i Danmark på jagt efter mafiagruppernes bagmænd, og på deres rejse møder de mange lyssky personager. Undervejs bliver der skudt, sprængt, dræbt og tæsket, men heldigvis går det kun ud over skurkene, som får som de har fortjent.

Når Rigsvåbnet ikke er ude og kæmpe i marken, samles de i Anna Storms hyggelige fiskerhus i Sæby, hvor hun serverer den skønneste provencalske mad.

Tom Oxager er billedkunstner og bosat i Sæby i Nordjylland. Efter at have læst en masse nordiske krimier, fik han selv lyst til at prøve at skrive en krimi. Det mærkes tydeligt at bogen er forfatterens ”jomfrurejse” udi i skrivekunsten, primært fordi historien bliver en smule overfladisk. Når dette er sagt, har han fat i noget af det rigtige, og historien indeholder mange af den gode krimis elementer.

Når man bor i det nordligste Jylland, er det ikke så ofte man læser krimier der foregår i ens egen by. I dette tilfælde er det den smukke by Sæby, som danner rammen om hovedpersonens liv. Især er det morsomt at Anna Storms løberute er den samme rute som jeg selv benytter, når jeg får taget mig sammen til en løbetur.

Bagerst i bogen har forfatteren valgt at trykke opskrifterne på de madretter som Anna Storm serverer. Det er en sjov lille krølle på historien, og hvis jeg selv havde haft evner i et køkken, ville jeg bestemt have afprøvet opskrifterne derhjemme.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• Anonym

tor, 12/06/2014 - 11:06

Muligvis den tyndeste krimi jeg har set - floskler, fladt sprog - lad os håbe du har ret, men

der skal   g o d t n o k  meget til før jeg ser ham i bare 2. division hvad krimier angår.

(Forlaget har ikke haft meget arbejde indover dette arbejde - desværre)