Riget ved vejens ende af Jan Guillou

Oprettet: 02.01.2002 - 09:00

Bog: "Riget ved vejens ende" af Jan Guillou

I 1192 vender Arn endelig hjem til Götaland og sin elskede Cecilia -  Med sig har han sine erfaringer, stor viden om det fremmede og en flok udenlandske hjælpere, og han får nok at se til, for inde

Jan Guillou
2000
Århus : Modtryk

anbefalet af bibliotekar Peter Strøm, Gentofte Bibliotekerne

"Kærlighed! - Kærlighed er for døgenigte og svæklinge, for musikanter og gøglere, for unge piger og trælle! Men for mænd er kærligheden et djævelens påfund, en dårens drøm, der skaber større ulykke end nogen anden drøm, et lumsk rev på havet, et væltet træ på ridevejen i skoven, moder til mord og rænker, fader til svig og løgn!"

Denne svada bliver Arn Magnusson mødt med efter at være vendt tilbage til Västra Götaland efter 20 års bodstjeneste som tempelridderen Arn de Gothia i Det Hellige Land.
Han er kommet hjem for endelig at blive lovformeligt gift med sin elskede Cecilia Rosa.
For at bevare freden i landet ønsker magthaverne i slægten at forhindre giftermålet. Men Arn sætter sig op mod intriger og rævekager og vælger kærligheden frem for politikken.

"Riget ved vejens ende" er tredje og sidste bind af Jan Guillou's middelalderepos.
I år er der dog kommet en selvstændig fortsættelse der hedder "Arven efter Arn".
De to første hedder "Vejen til Jerusalem" og "Tempelridderen".
Romanserien giver et fantastisk spændende og autentisk billede af middelalderen.
Jan Guillou er en god fortæller.
Han skildrer detaljemættet og vidende dagliglivet hos cisterciensermunkene, hvor den unge Arn bliver oplært i alt fra bygningshåndværk og plantedyrkning, fægtekunst og ridning til bibeltolkning og filosofi.
Medrivende er beskrivelsen af de store slag i Det Hellige Land, hvor Tempelridderne tabte Jerusalem. Og rystende er skildringen af Arn's elskede Cecilia's pinsler under den onde abbedisse i Gudhem Kloster.

"Ved vejens ende lå der et nyt rige. Et nyt, mægtigt rige, hvor freden herskede med så stor styrke, at krig ikke ville kunne betale sig for nogen."

Det er beretningen om opbygningen af det land, der blev til Sverige.
Jan Guillou gør op med myterne om, at det var vikingerne, der skabte det moderne Sverige.
Klostervæsenet bragte ny viden fra det sydlige Europa.
I Arn's følge fra Det Hellige Land er en flok hjælpere af udenlands herkomst: islamiske, armenske og sydfranske mænd medbringende viden om ny teknik og nye tanker.
Jan Guillou mener, at Sveriges tilblivelse er resultatet af en stor indvandring.
De tilbagevendende tempelriddere bragte den arabiske civilisation , som var den europæiske overlegen, til Europa. Og med parallel til i dag: Vi skal ikke være bange for den fremmede påvirkning.
Guillou vil slå et slag for større mellemfolkelig forståelse og tolerance - og for kærligheden!

Jan Guillou's romanserie har øget svenskernes interesse for middelalderen, bl.a. arrangerer Vestergötlands Museum ture "i Arn's fodspor" til ruinerne af de klostre og borge mellem Vänern og Vättern, hvor "det skete i virkeligheden".

Jan Guillou: Riget ved vejens ende; oversat af Jan Mølgaard. Modtryk, 2001. 463 sider

Modtryk

Relaterede links: