Revolutionary Road af Richard Yates

Oprettet: 27.04.2009 - 10:58

Bog: "Revolutionary Road" af Richard Yates

April og Frank Wheeler er fanget i et skematisk og forudsigeligt forstadsliv i 1950'ernes USA, men de ønsker at forlade den trivielle spændetrøje og planlægger derfor at drage til Paris for at find

Richard Yates
Joachim Wrang
Klim

Den katastrofale forstadsidyl.

’Revolutionary Road’ er historien om ægteparret Frank og April Wheeler, der i bedste velgående lever et godt og borgerligt middelklasseliv i en forstadsby i staten Connecticut. Frank arbejder på kontor, og April er hjemmegående husmor. Alt ånder fred og idyl – men kun tilsyneladende.

Håb og ambitioner om noget mere driver ægteparret ud i spekulationer om fremtiden. April og Frank ser sig selv som indestængte bohemer i den type fængsel en forstad i Connecticut i deres øjne kan være. Drømmen om at sprænge rammerne i forstaden og flytte til Paris og udleve det indestængte giver primært April Wheeler ny energi. Hun får overtalt Frank til deres franske eventyr, hvor hun vil forsørge dem, mens han forfølger den spæde drøm om at blive andet end en kontorfunktionær.

Frank og April arbejder dog ikke lige ihærdigt på den fælles drøm og langsomt krakelerer idyllen og deres liv og forhold udvikler sig katastrofalt.

Richard Yates’ (1926-1992) fremragende roman når endelig dansk jord efter knap 50 år. Det er lang tid at vente, men aktualiteten og kvaliteten har gjort ventetiden det værd. ’Revolutionary Road’ rører ved både det almen- og eviggyldige i mennesket. Trist er det måske nok, men i lige så høj grad tankevækkende.

”Revolutionary Road” kan ikke anbefales nok.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.