Renselse

Oprettet: 05.08.2010 - 19:15

Bog: "Renselse" af Sofi Oksanen

Den gamle estiske bondekone, Aliide finder det unge traffickingoffer, Zara, livløs på sin gårdsplads - Forbindelserne mellem de to kvinder afdækkes langsomt, og en tragisk familiehistorie tilb

Sofi Oksanen
Helena Idström
Rosinante

"Renselse" af Sofi Oksanen

Nordisk Råds Litteraturpris i 2010 gik retfærdigt til Sofi Oksanen for bogen "Renselse", og "Renselse" er solgt til udgivelse i 23 lande.

Nordisk Råds priskomitéen begrundede deres valg således:

"Sofi Oksanens roman "Puhdistus" (Renselse) udspiller sig på to tidsplaner i Estland, men romanens temaer, kærlighed, svigt, magt og magtesløshed er tidløse. Med et sjældent præcist og rammende sprog beskriver Oksanen, hvad historien gør med det enkelte menneske og historiens tilstedeværelse i nuet."

Sofi Oksanen er født i 1977 i Finland, men hun er af estisk oprindelse. Hun har studeret drama ved Finlands Teaterakademi, og "Renselse" (2008) blev til en roman på baggrund af Sofi Oksanens teaterstykke af samme navn, som blev opført på Finlands Nationalteater i 2007. I romanen udspilles et liv, hvor vold, skam, fortrydelse, afmagt og magtudøvelse præger hovedpersonernes liv på en brutal måde. Alle de svære oplevelser bliver beskrevet med en nøgtern og klar tone, der yder ofrene retfærdighed. Verden bliver mindre med bøger af denne slags. Vi får kendskab til menneskers livsvilkår, der åbner op for vores forståelse. Hovedpersonerne den gamle estiske kvinde Aliide og den unge russiske kvinde Zara deler vilkår, som vi har godt af at kende til!