Rejsen til landet der ikke findes af Hjalte Tin og Nina Rasmussen

Oprettet: 09.11.2004 - 09:36

Bog: "Rejsen til landet der ikke findes" af

Det danske pars rejse i en rød 2CV "Det Flyvende Tæppe" på kryds og tværs gennem Kurdistans ørkner, bjerge og byer efter at grænserne for et øjeblik åbnede sig da USA's krig mod Irak var slut

2004
Rosinante

Lån bogen på

En spændende rejseberetning fra et af verdens brændpunkter: Kurdistan - landet der ikke findes. Eventyrparret opsøger ukendt land lige efter Saddam Husseins fald.

I en knaldrød 2CV, som er ombygget og påmalet ”Danmark” og ”Det flyvende tæppe” på arabisk, kører ægteparret ud på en spændende rejse. De starter i Århus i maj 2003 lige efter, at krigen er erklæret afsluttet. I 4 måneder rejser de rundt og krydser helt uforfærdede grænserne mellem Tyrkiet, Irak og Syrien. ”Det flyvende tæppe” kører over bjerge, gennem dale, byer og ørkener. Turen er ikke ufarlig. Der er mange strabadser og spændende episoder. De har en eminent evne til at komme i kontakt med lokalbefolkningen, hvor de møder stor gæstfrihed, og de får således mange gode og spændende historier.

Konceptet er velkendt fra deres tidligere rejsebøger. De skiftes til at skrive kapitlerne, og de er begge gode fortællere og iagttagere. Der er mange fine observationer og refleksioner også over øst/vest forholdet. Man får et indblik i kurdernes drømme, traditioner, blodige historie og rettigheder i de forskellige lande. Forfatterene får undervejs et mere nuanceret syn på krigen, som de inden turen var modstandere af. De mener også, at Tyrkiet skal med i EU.

En sympatisk rejsebog, der giver et godt førstehåndsindtryk og mange facts om egne, som man ellers ikke kan rejse rundt i for tiden. Jeg vil mene, at Hjalte Tin og Nina Rasmussen er vor tids bud på en Jens Bjerre, en Hakon Mielche eller en Jørgen Bitsch.

Bogen er illustreret med med gode farvefotos, og kortmaterialet er fint.

Rosinante, 2004. 330 sider. Kr 299,-

Besøg forfatternevs hjemmeside