Regine af Sørine Gotfredsen

Oprettet: 27.03.2006 - 12:05

Bog: "Regine" af Sørine Gotfredsen

Regine Olsen er en stor beundrer af Søren Kierkegaard, og det lykkes i 1840 at blive forlovet med ham, men han har for mange følelsesmæssige lig i lasten og tanker i hovedet til at forholdet trods

Sørine Gotfredsen
2006

Guldalderstøvet vejres grundigt bort over figuren Regine Olsen i en tanke- og sansemættet roman om, hvordan hun k u n n e have været…

"Vi får aldrig at vide, hvem Regine Olsen egentlig var, men som Søren Kierkegaards udvalgte kvinde blev hun det menneske, der i en periode stod ham nærmere end nogen anden. Derfor er Regine en historie værd. Hun er den, der lærte Kierkegaard at kende, inden hele verden tog ham til sig. Hun er den, der viser en vej ind til Søren." Slutter forordet.

Blandt de fiktive bøger, der i disse år er kommet om Søren Kierkegaard, er denne seneste den fyldigste, såvel i omfang som i dén opgave, den stiller sig. Sammen med og ved Regine kommer vi uhyre tæt på mennesket og hans værk, to absolut uadskillelige ting. Gennem hendes møde med ham og det præg, det for livet sætter på hende, møder læseren selv denne forunderlige mand og hans svære kamp med eksistensen.

Bogen er ganske flot komponeret i en vekslen mellem den alvidende fortællers episke beretning om Regine, hendes – fiktive – fyldige dagbogsoptegnelser og Sørens – autentiske – breve til hende. Romanen er et absolut vedkommende og intenst nærværende portræt af Regines lange og brydefulde udviklings- og dannelsesrejse, fra hun som 15-årig yngste datter af den stilige, religiøse og højt respekterede etatsrådsfamilie møder den 24-årige laps og lediggænger. Selv i stærkt indre oprør mod den kvinderolle, der er tiltænkt hende, tror hun sig givet en højere og anden livsopgave ved at skulle lette den synds- og skyldbevidste og momentant tungsindige Søren på hans vej.

Blandt flere dejlige portrætter af personer nær Regine skal fremhæves det af professor Sibbern, hvis kærlige og indsigtsfulde hjælp og støtte hun søger. Han påpeger, at hun efter hans mening har haft uvurderlig betydning for Kierkegaard, ja at han måske næppe uden mødet med hende havde fundet ind til sin opgave og var kommet i gang med at skrive.

Tro ikke, at denne roman, ved at gå så dybt ind i det kierkegaardske univers, er hverken svær eller tør. Den er et varmt og engagerende tilbud til lægmand om at gøre rejsen med Regine ind deri – med risiko for at finde nysgerrighed og interesse for hans hele projekt, der stedse havde hver enkelts væren for øje.

Lindhardt og Ringhof, 2006. 428 sider. Kr 299,-