Ravnen mod aften af Poul Ørum

Bog: "Ravnen mod aften" af Poul Ørum

Originaludgave 1982

Poul Ørum
1982

En personlig/privat sorgbearbejdelse i skønlitterær form, og kan bruges af andre som terapiforløb.

Anbefalet af bibliotekar Birgitte Winzentsen, Holbæk Bibliotek

To år efter sin kone Signes død skrev Poul Ørum denne meget personlige bog. Han fortæller i skønlitterær form om den lammelse, han føler efter hendes bortgang; om fortvivlelsen, som der ikke findes nogen trøst for; og om vreden og aggressionen: at hun tillod sig at forsvinde og lade ham alene tilbage!

Romanens midterstykke er historien om kriminalassistent Jonas Mørck, som Ørum har skrevet flere kriminalromaner om. Mørck placeres i en situation, der ligner Ørums: hans kone Marie er lige død, og han gennemlever ligesom Ørum den samme vrede og fortvivlelse og fornægter tilmed det følelsesmæssige fællesskab med sin datter, uden at forstå, at hun har brug for ham i denne situation.
Og det ender med druk og slagsmål.

Anderledes med Ørum. I sidste del af bogen berettes om, hvordan den indkapslede sorg ved bevidst arbejde og samtaler med en terapeut lidt efter lidt giver ny indsigt. Han må erkende, at sorgen og savnet på forunderlig vis giver plads og mulighed for et nyt liv – naturligvis anderledes end det, han har mistet.

Bogens tilblivelse har tydeligvis været et langt terapiforløb – og som sådan har den også været brugt af mange af bogens læsere i de godt 20 år, der er gået siden da.

Poul Ørum har her skrevet en bog, der i form og indhold adskiller sig fra de fleste andre romaner.
Meget personlig, grænsende til det private – men bogen måtte skrives!

Gyldendal, 1982. 102 sider

Lån bogen på Bibliotek.dk

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bog til debat: Hvad mener du med vi

10.12.2015 - 14:58 - Jørgen Dissing Nørgaard

Månedens bog i maj 2016. Velkommen til en forhåbentlig livlig debat om den anden nominerede til DR Romanprisen 2016.    Hvis du vil inspireres kommer her nogle links

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!