Ravnen mod aften af Poul Ørum

Bog: "Ravnen mod aften" af Poul Ørum

Originaludgave 1982

Poul Ørum
1982

En personlig/privat sorgbearbejdelse i skønlitterær form, og kan bruges af andre som terapiforløb.

Anbefalet af bibliotekar Birgitte Winzentsen, Holbæk Bibliotek

To år efter sin kone Signes død skrev Poul Ørum denne meget personlige bog. Han fortæller i skønlitterær form om den lammelse, han føler efter hendes bortgang; om fortvivlelsen, som der ikke findes nogen trøst for; og om vreden og aggressionen: at hun tillod sig at forsvinde og lade ham alene tilbage!

Romanens midterstykke er historien om kriminalassistent Jonas Mørck, som Ørum har skrevet flere kriminalromaner om. Mørck placeres i en situation, der ligner Ørums: hans kone Marie er lige død, og han gennemlever ligesom Ørum den samme vrede og fortvivlelse og fornægter tilmed det følelsesmæssige fællesskab med sin datter, uden at forstå, at hun har brug for ham i denne situation.
Og det ender med druk og slagsmål.

Anderledes med Ørum. I sidste del af bogen berettes om, hvordan den indkapslede sorg ved bevidst arbejde og samtaler med en terapeut lidt efter lidt giver ny indsigt. Han må erkende, at sorgen og savnet på forunderlig vis giver plads og mulighed for et nyt liv – naturligvis anderledes end det, han har mistet.

Bogens tilblivelse har tydeligvis været et langt terapiforløb – og som sådan har den også været brugt af mange af bogens læsere i de godt 20 år, der er gået siden da.

Poul Ørum har her skrevet en bog, der i form og indhold adskiller sig fra de fleste andre romaner.
Meget personlig, grænsende til det private – men bogen måtte skrives!

Gyldendal, 1982. 102 sider

Lån bogen på Bibliotek.dk

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Bogliste: Sommerens must-read

15.06.2016 - 09:13 - Barbara Rugholm Hessellund

Er der styr på hunden og avisen i sommerferien og flueben ved håndsprit og sammenklappelige tandbørster? Du  mangler bare lige at få styr på det allervigtigste: Ferielæsningen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Tema: New York i litteraturen

01.06.2016 - 08:00 - Thomas Vang Glud

Årets sommertema er en eksplosion af god litteratur. Dyb, underholdende og intellektuel på en og samme tid. New York er skæbnens og mulighedernes by.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!