Rave baby af Alan Warner

Oprettet: 01.08.1999 - 08:00

Bog: "Rave baby" af Alan Warner

Morvern Callar er en rap, livsduelig 21-årig skotsk pige, der arbejder i det lokale supermarked -  Da hendes ældre kæreste begår selvmord og kærligt efterlader hende forskelligt, er hendes pengesor

Alan Warner
1999
Århus : Klim

Sex, drugs & technoraves. Det er det, det handler om i Morvern Callars liv. Hun er 21 år, bor i en flække af en skotsk havneby og har et lidet interessant endsige prestigefyldt job i det lokale supermarked.

Livets trøstesløshed bedøves med hurtig nydelse i form af sprut, ecstasy og fester på den lokale pub "Mantrap" (fælde), og Morvern kaster både sin krop og sin personlige integritet i grams. Hun har aldrig kendt til andet.

Morvern har et problem. Kæresten, kun omtalt som "Ham", har begået selvmord og ligger og flyder i lejligheden, og det laver et værre svineri.

For at udsætte forrådnelsesprocessen får Morvern ekspederet liget op på det køligere loft og plantet "Ham" midt i hans sirligt opbyggede hobbyprojekt - en model af barndommens by.

Heldigvis har "Han" efterladt en sum penge på kontoen og "noget" på computeren, som viser sig at være et manuskript til en roman. Movern får det hurtigt omsat....

Rave Baby er en prisbelønnet debutroman. Den er på mange måder en klassisk udviklingsroman, der med sit hardcore menneskesyn og beskrivelser af techno-ekstasen har kult-potentiale.
Stilen er billedfattig og sproget er tro mod det sjældent poetiske miljø. Personligt finder jeg det tamt, men det er alligevel en læseværdig roman, hvis råhed rammer det groteske og derved til tider bliver morsom.

Klim, 1999. 206 sider.

BogWeb - 1. august 1999