Ragnhilds saga af Lone Mikkelsen

Oprettet: 17.10.2010 - 19:58

Bog: "Ragnhilds saga" af Lone Mikkelsen

Ragnhild Skjaldedatter lever i den sene vikingetid og er meget bevidst om slægten og de gamle guders betydning.

Lone Mikkelsen
Samleren

”Ragnhilds saga” foregår i Danmark i den sene vikingetid, og er beretningen om et kvindeliv i en brydningstid, hvor den gamle tro må vige pladsen for kristendommen.

Mikkelsen fortæller historien gennem Ragnhild, som nu er tæt på døden og ønsker at forsone sig med fortiden og gudinden Freja, så hun kan forlade denne verden uden vrede, for ”Den, der ikke får løsnet vredens tråde før døden, kommer til at gå igen. Hun bliver et genfærd, som ikke kan finde hvile, hverken blandt de døde eller de levende”. Og det ønsker Ragnhild ikke.

Men det er svært at genopleve fortiden, og hele tiden dukker der tanker og begivenheder op, som er vanskelige for Ragnhild at forholde sig til. Bl.a. sandheden om hendes ægteskab med Frejlif, datterens valg, den ældste søns skæbne og ønsket om at bevare de gamle skikke i en tid, hvor Hvidekrist splitter familier og skaber ufred i bygden.

”Ragnhilds saga” er velskrevet og fortæller om en tid, vi som oftest hører om fra mændenes synspunkt. Ragnhild er en stærk personlighed, og det er interessant at følge en kvinde, som under de gamle guder havde væsentlig mere hånd om sin egen skæbne end under kristendommen, hvor hun pludselig ikke mere kunne eje sin egen jord, men blev underlagt mændene i familien.

Den dragende forside med en rødklædt kvinde som står ensomt ved brændingen, lokker læseren ind i Lone Mikkelsens smukt skrevne fortælling fra Danmarks fortid. Er du til historiske romaner, bør du ikke snyde dig selv for "Ragnhilds saga".

Lone Mikkelsen har skrevet flere historiske romaner, som foregår i forskellige tidsaldre og lande.