Ræk mig nordlysene af Einar Már Gudmundsson

Oprettet: 12.03.2016 - 13:51

Bog: "Ræk mig nordlysene" af Einar Már Guðmundsson

Digte som analyserer nutid og samtid og fører den islandske lyrik ind i en ny bane, hvor 68-generationens tankesæt, tidens politiske strømninger og postmodernismen tages under skarp sarkastisk og h

2004
Valby : Vindrose

Einar Már Gudmundsson er den moderne, islandske forfatter, der har fået flest bøger udgivet på dansk. Han begyndte som lyriker, men har også skrevet børnebøger og filmmanuskripter. Det er dog primært som romanforfatter, han for alvor er slået igennem i Danmark. Dog er “Ræk mig nordlysene” en digtsamling, der vil få læserne til at klappe i deres små hænder af fryd.

“Ræk mig nordlysene” består af et udvalg af digte fra Einar Már Gudmundssons fem digtsamlinger udgivet mellem 1980 og 1995. Derudover indeholder samlingen digte, der hidtil ikke har været udgivet på dansk.

I “Ræk mig nordlysene” beskriver forfatteren den barske natur i Island, ligesom man kan fornemme, at forfatteren hører hjemme i en lang historisk tradition, der har fostret nogle af litteraturens store digtere. Gudmundsson er dog også en moderne forfatter, der ikke gør sig nogen illusioner om den moderne verden han lever i. Han har et skarpt blik for kommercialisering, bureaukratisering og den moderne verdens nedslidning af traditionelle værdier. Man kan sige, at Einar Már Gudmundsson forener moderne realisme og mystik med hinanden.

I “Ræk mig nordlysene” beviser Gudmundsson atter, at han er en virkelig god forfatter – han har skrevet en fantastisk digtsamling, der bliver bedre for hver side man vender. Stærkt anbefalelsesværdig.