Radiator af Jan Sonnergaard

Oprettet: 21.11.2016 - 14:43

Bog: "Radiator" af Jan Sonnergaard

Udadtil er der gang i den for disse 90'ernes unge mennesker, men indeni føler de sig tomme, og nogen dybere mening med tilværelsen kan de ikke finde.

Jan Sonnergaard
1998

I 1997 brød Jan Sonnergaard gennem den litterære lydmur da han udgav novellesamlingen "Radiator", der blev en bragende succes. Senere bedrev den nyligt afdøde forfatter flere novellesamlinger og to romaner, der solgte pænt og skaffede forfatteren en stor læserskare i Danmark.

“Radiator” er en novellesamling, der består af 10 noveller. Alle historierne foregår i København, og personerne i novellerne hører alle til samfundets økonomisk set svageste grupper – studerende, arbejdsløse og lavtlønnede i dårlige jobs. Der er tale om mennesker, der ofte ses ned på, men som forfatteren skildrer med stor indlevelse og sympati.

Novellerne tager de svages parti – fortæller, hvordan de trynes af samfundet, hvordan man får det efter at have været arbejdsløs og fattig i mange år, hvordan det føles at blive set ned på af andre, der tror de er mere værd fordi der ryger flere penge ind på deres konto hver måned. Som den arbejdsløse dagpengemodtager i novellen “Netto og fakta” udtrykker det: “..er det fuldstændig ligegyldigt om jeg skulle være noget derudover, og andre mennesker forsøger så at sige aldrig at undersøge, om der måske skulle gemme sig en slags menneske bag den ynkelige, sociale facade”.

I en af novellerne møder vi den fallerede student, der efter 15 endelig er ved at være færdig med sit speciale. Han er økonomisk fattig, ensom og på nogle punkter lidt af en kværulant. Men derfor kan man jo godt have ret alligevel. Da han får en dårlig udtalelse på sit speciale cykler han ud til universitetet og melder sig ud - og møder på hjemvejen en af de populære studerende, der via gode forbindelser er tæt på at blive fastansat på universitetet. Han tænker desuden tilbage på gamle dage, hvor han var naiv og troede på, at han aldrig ville blive arbejdsløs hvis bare han tog en lang uddannelse. Han sætter på en måde stadig lighedstegn mellem din uddannelse og den grad af lykke du kan opnå og ser sig selv som en fiasko på nogle punkter - og sådan ser andre studerende ham også.

“Radiator” er god fordi den tør tage hul på tabubelagte emner, nemlig at der er fattige mennesker i dagens Danmark selvom det ikke må hedde sig i et velfærdssamfund. Der er mennesker, der mangler mad og behandles dårligt og det er forkert. Bogen revser alle dem, der føler sig mere værd pga. penge, og det er glimrende og overbevisende beskrevet. Sproget er flydende og personerne overbevisende. Læs bogen og bliv klogere på, hvordan nogle mennesker har det i Danmark – efter endt læsning tror du ikke længere på, at Danmark er et velfærdssamfund, for i et velfærdssamfund behandler man ikke mennesker på den måde det gøres i “Radiator”.

"Radiator" er en fantastisk læseoplevelse med overbevisende personer, der er (grov) humor - det er ganske enkelt solidt håndværk og en virkelig god læseoplevelse man ikke må snyde sig selv for.