Råt for usødet af Isla Dewar

Oprettet: 10.08.2000 - 08:00

Bog: "Råt for usødet" af Isla Dewar

Skildring af to kvinders venskab gennem 30 år - Skønt de er hinandens diamentrale modsætninger, den ene tilbageholdende og hæmmet, den anden lidenskabelig og egenrådig bliver de bedsteveninder og h

Isla Dewar
2000

Lån bogen på

Råt for usødet er en roman om to skotske kvinder, Ellen og Cora. De træffer hinanden ved en fest hos den enes arbejdsgiver, - og finder straks ud af at de begge ved, at han har en ligtorn på enden. De fatter sympati for hinanden og indleder et langt venskab. Cora er varm og impulsiv og allerede i en ung alder alenemor til to drenge med hver sin far. Hun er lærer og elsker især at undervise de syvårige, som er på "højdepunktet i deres karriere som børn". Ellen er reserveret og usikker og træffer alle sine beslutninger ud fra et ønske om at chokere sin mor mest muligt. Hun er stærkt knyttet til sin mand, som snyder og bedrager hende. Hun har altid levet den bedste del af sit liv i fantasiens verden og udnytter som voksen denne evne i sit arbejde som forfatter af tegneseriehistorier.
Bogen fortæller om de to kvinders liv, både i tilbageblik og efter at de har lært hinanden at kende, men selve venskabet mellem de to, hører man egentlig ikke så meget om. Tonen er ironisk, og igennem modgang og kriser holdes humøret oppe ved hjælp af humoren. Isla Dewar har ikke fået andre titler oversat til dansk. I øvrigt skulle historien være filmatiseret med Elton John som både producer og komponist.

Lindhardt og Ringhof, 2000 - 293 sider

Andreas Kommode - 10. august 2000