Rådhusklatreren af Kim Blæsbjerg

Oprettet: 10.09.2007 - 12:06

Bog: "Rådhusklatreren" af Kim Blæsbjerg

Fabulerende familiekrønike fra det 20. århundrede med William Lundstrøm, hans forfædre tre generationer tilbage og historien som omdrejningspunkt.

Kim Blæsbjerg
Valby : Borgen

Fabulerende, festlig og farlig fortælling om en københavnsk families historie gennem det meste af det 20. århundrede.

Det er en vildt frodig slægtshistorie, der bliver oprullet: om svenske Göran Lundströms flugt til Danmark, hvor han møder danske Milla ved en julebasar. Hver for sig medbringer de hemmeligheder og historier:

"Hemmeligheder består af lag, ydre og indre dele: Hemmeligheden er som en flåt i huden. Den knækker over, når man forsøger at pille den ud og et giftigt led bliver siddende uden for neglenes rækkevidde. Göran, min farfar, kendte den ydre del af Millas hemmelighed. Han var den eneste, der kendte den. Den indre del, den part der sidder skjult under huden og allertidligst kan afsløres på dødslejet, kendte ikke engang Göran."

Barnebarnet William Lundstrøm fødes på en gang ind i denne ærkekøbenhavnske familie og samtidig ind i verdenshistorien i samme øjeblik som den første månelanding finder sted. Det må få konsekvenser, og drengen William er fremover lige bundet til sin familie og alt hvad der er amerikansk.

Fokus i bogen er opvækstårene for William og hans søster Nadia og efternøleren Frank. Faren er noget af en gal opfinder, mens moren, som er sygeplejerske, står for det mere stabile element i familien. I tæt periferi står så bedsteforældre og oldefar. Og det er ikke kedeligt! For undervejs krydres historien med fortidens synder, glæder og kvababbelser. Små og store synder afsløres i et væk, så man næsten ikke kan vente på den næste! Historien om romanens titel: Rådhusklatreren skal ikke genfortælles her, den skal læses ind sammenhæng med resten.

Jeg er meget begejstret for romanen, men ville have foretrukket, at den knapt var så kalejdoskopisk opbygget. Havde vi fået handlingen mere kronologisk, kunne det sagtens have været den samtidsroman, der så ofte efterspørges. For samtidig med bogens figurer og handling får vi samtidshistorien forærende på allerbedste vis, for eksempel med den første kvindelige Tv-speaker, Hanne Sommer, og Byggeren på Nørrebro.

Borgen, 2007. 386 sider